Sayur Kai Choy & Cuka Beras Perang

Assalamualaikum..
Saya suka sangat makan dan buat jeruk sayur kai choy.
Entri kali ini saya khaskan kepada peminat jeruk sayur ini hehe..

Tiga minggu lepas saya beli 8 pokok sayur kai choy. Buat pertama kali saya cuba guna cuka beras perang menggantikan cuka epal. Saya tak sangka, hasilnya lagi sedap! bagi saya lah. :)
Bagi mereka yang pernah cuba resipi jeruk kai choy dengan cuka epal, apakata cuba pula guna cuka beras perang. Mungkin citarasa anda sama dengan saya.
Resipinya hampir sama yang sebelum, cuma saya olahkan sedikit, antaranya lebihkan cuka, kurangkan air dan saya tidak masukkan halia dan bawang putih ke dalam air rebusan untuk celur.

Jom tengok resipi..

image

Resipi ini untuk 4 pokok sayur kai choy. Sekiranya pokok yang besar, perlu lebihkan sukatan bahan.
Bahan-bahan:
1) 3 liter air.
2) 4 pokok sayur kai choy. Leraikan setiap daun besar, pilih daun yang terbaik. Saya guna hampir semua daun pokok sayur kai choy. Bahagian kelopak kecil jangan leraikan dan belah dua pokok sayur kai choy. Bersihkan setiap daun.
3) 1 cawan gula, saya guna gula organik.
4) 1 1/2 cawan cuka beras perang
7) 5 cawan air suhu bilik/air mineral
8) 3 sudu besar/ tablespoon garam himalaya

 

Cara:

1) Masak 3 liter air hingga mendidih. Celur sayur selama 30~45 saat. Kalau batang sayur besar, lebihkan sedikit masa celur.
2) Segera rendam sayur yang dicelur dengan air paip supaya suhu panas sayur yang dicelur turun mendadak. Rendam selama 15 minit dan toskan
3) Susun sayur kai choy ke dalam bekas/balang
4) Masukkan 5 cawan air, 1 1/2 cawan cuka beras perang, gula dan garam ke dalam bekas kaca yang besar. Kacau sehingga gula dan garam larut dan kemudian tuangkan semuanya ke dalam bekas/ balang sayur.
5) Simpan balang sayur dalam peti sejuk.
6) Saya dapati jeruk sayur kai choy sedap dimakan selepas 2 minggu
7) Jeruk kobis ini boleh dimakan selepas 24 jam dan ianya boleh tahan selama 6 bulan. InshaaAllah.

Sejak saya dah tahu buat jeruk sayur kai choy, kalau saya ternampak jeruk ini di supermarket, saya dah tak ada perasaan teringin nak beli hehe..

Selamat mencuba!

Jeruk Limau Kasturi

Assalamualaikum

image

Jeruk buah limau kasturi ini saya buat sebulan yang lalu.
Hari ini saya dapati kulit limau dah pun lembut, jadi bolehlah nanti saya masukkan ke dalam masakan atau cuci ambil kulitnya saja, hiris nipis-nipis dan gaul bersama cili tumbuk atau sambal belacan.

Berselera makan nasi bila dihidangkan sambal kulit limau dengan ikan goreng atau ikan bakar….

JERUK LIMAU KASTURI
Bahan-bahan:

1) 50 biji buah limau kasturi dicuci bersih dan toskan
2) 1 sudu besar garam himalaya di tabur ke dalam bekas/botol
3) Potong buang sedikit kulit dibahagian tangkai buah dan kemudian limau kasturi dibelah empat tetapi jangan putus
4) Biarkan biji
5) Sapu kulit limau dgn garam dan gosokkan garam dibahagian celah-celah limau kasturi
6) Susun limau kasturi ke dalam bekas/ botol yang telah ditabur garam dan tekan sehingga padat.
7) Sekali sekali balik2kan botol dan goncang.
8) Tekan buah limau kasturi hingga padat dan jus limau akan keluar meliputi kulit limau. Buat setiap hari. Simpan tempat gelap. Selepas 3 hari bolehlah simpan dalam peti sejuk
9) Jerukkan buah limau kasturi selama 1 bulan atau sehingga kulit limau menjadi lembut.
10) Simpan dalam peti sejuk, jeruk buah limau kasturi boleh tahan selama 6 bulan inshaaAllah

Selamat mencuba!

Jeruk Mangga Cuka Beras Perang

Assalamualaikum

Baru-baru ini, jeruk mangga asam boi menjadi begitu popular dikalangan warga FB dan ramai menyatakan jeruk mangga itu sedap. Saya pun telah membuatnya dan rasanya memang sedap. Anak saya suka jeruk mangga asam boi dan apabila telah habis, saya rasa dia nak saya buatkan lagi hehehe….
Saya kurang gemar masukkan banyak asam boi dalam makanan kerana kebanyakan asam boi yang dijual di kedai dan supermarket mengandungi saccharin dan bahan pengawet.

Beberapa hari yang lepas, saya buat jeruk mangga tetapi menggunakan cuka beras perang menggantikan asam boi. Kenapa saya guna cuka beras perang? Cuka beras perang menambah rasa kepada makanan dan mengandungi banyak asid amino yang boleh meningkatkan kesihatan badan kerana asid amino membantu pencernaan dan penyerapan nutrien daripada makanan.

Bagi saya jeruk mangga ini sedap dan hari ini sekali lagi saya buat jeruk mangga…

image

image

Bahan-bahan:

1) 1 kg mangga. Hiris sederhana besar
2) 2 1/2 ~3 sudu teh garam himalaya
3) 1 sudu besar gula pasir organik
4) 5 sudu besar cuka beras perang organik
5) 15 biji cili padi dihiris kasar

Cara:

1) Gaul semua bahan sehingga rata dan sebati.
2) Biarkan di suhu bilik selama 4~5 jam. Sekali sekala gaul jeruk mangga dengan senduk supaya rata.
3) Masukkan ke dalam balang/botol kaca.
4) Kemudian simpan dlm peti sejuk
Seperti jeruk mangga asam boi, jeruk mangga ini perlu di biarkan selama 4~5 hari barulah rasa jeruk sebati dan sedap dimakan.

Mangga yang digunakan dalam resipi ini adalah mangga mekal manis. Bagi saya jeruk ini sedap jika pedas sedikit.
Sekiranya anda gunakan buah mangga yang masam, mungkin perlu tambah gula dan kurangkan sedikit cuka beras perang.