Nama saintifik cape gooseberry adalah physallis Peru. Buah ini mengandungi banyak biji-biji kecil dan rasanya masam-masam manis. Buah ini dikatakan tidak boleh dimakan kalau masih muda/belum matang kerana ia beracun pada sesetengah orang. Namun begitu cape gooseberry mempunyai banyak kegunaan dalam perubatan seperti meningkatkan metabolisme, dapat membantu merawat kelenjar prostat, menggalakkan penghadaman dan berkeupayaan membersih darah.

image

image

image

Buah ini juga dikatakan boleh membantu menurunkan berat badan. Tapi jangan lupa,pastikan beli yang dah matang bila nak makan buah ini. 🙂

Health benefits of cape gooseberries

Advertisements

2 thoughts on “Cape Gooseberry

  1. Saya tak pernah tahu pun pasal buah ni. Wahhh banyak betul info dan manfaat pada buah ni. Comel plak tu, elok jer bulat dia. Macam tomato.

    Selamat menyambut Ramadan ZANITA….

    Semoga Ramadan kali ini lebih baik dari yang sebelumnya.

    1. Betul tu Azie, memang comel dan berkilat buah ni… 🙂
      Terima kasih. Semoga ibadah kita pada tahun ini lebih baik dan mendapat keredhaan-Nya…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s