Khasiat Temu Pauh

Terdapat pelbagai jenis herba temu.

Ada:
Temu pauh
Temu lawak
Temu putih
Temu hitam
Temu emas
Temu kunci

Rizom temu pauh berwarna kekuningan dan mempunyai rasa serta bau seakan buah pauh atau mangga. Ia juga dikenali sebagai temu mangga, temu bayangan dan temu lalab.

Bagi saya temu pauh sedap rasanya. Ramai mengatakan temu pauh nampak macam kunyit tapi saya tengok ada juga semacam halia. Enak dimakan sebagai ulam, ditumbuk campur kedalam sambal dan digoreng dengan sayur.

Khasiat temu pauh adalah:
Anti kanser, merawat ketegangan urat saraf, mengurangkan kolesterol dan darah tinggi serta membantu mengurangkan masalah saluran pencernaan dan saluran darah tersumbat.

Temu pauh juga dimakan bagi mengurangkan stres.

TEMU PAUH

 

1448536983976

 

TEMU PAUH SAYUR CAMPUR

1448537110287

 

 

Bahan-bahan:
1) 4 cili hijau jeruk dihiris
2) 4 helai sayur napa jeruk dihiris
3) 6 tangkai kacang botor segar dihiris
4) 3 pokok daun bawang dihiris
5) 5~6″ temu lawak. Dimayang kasar. Bagi saya lagi banyak lagi sedap
6) 3~4 ulas bawang putih diketuk dan dicincang halus
7) Kicap pekat dan lada hitam

Cara:
1) Tumis bawang putih sehingga kekuningan
2) Masukkan temu puah dan goreng sekejap
3) Kemudian masukkan bahan 1~3
4) Akhir sekali daun bawang, kicap dan lada hitam.

Keistimewaan temu pauh, boleh menambah rasa sedap pada masakan.

Temu pauh juga dimakan untuk awet muda.

Mmm…nanti saya nak kena tanamlah herba ini! hehe…

Rujukan:

Siti Fauziah Yusof: Ulaman di Sekeliling Anda

Advertisements

Endive

Endive adalah veggie yang rasanya sedikit pahit. Ia boleh dimasak, dibuat salad atau dimakan seperti ulam. Endive sangat rendah kalori dan kaya dengan zat mineral dan vitamin, terutamanya vitamin folat, A dan K serta tinggi dengan serat. Ia juga boleh membantu penghadaman, membantu menghalang penyerapan kolesterol ke dalam aliran darah dan juga membantu dengan penyingkiran toksin dari saluran penghadaman.

BELGIAN ENDIVE
image

image

image

SALAD ENDIVE & HERBA CHERVIL
image

1) Hiris 2 kuntum endive nipis
2) 1 tbsp minyak bijan
3) jus lemon
4) Herba Chervil dihiris dan garam secukup rasa.
Gaul semua bahan dan biarkan selama 30 minit sebelum dihidang supaya rasa pada salad ini sebati
Bagi saya salad ini memang sedap. Walaupun tidak banyak bahan yang saya gunakan untuk membuat salad ini. Rasa pahitnya tidak terasa….. Entahlah mungkin kerana jus lemon atau pun chervil yang menambah rasa dan membuat salad ini sangat enak dimakan. 🙂

http://endive.com/healthy-eating

Merunggai & Kesihatan

Buah merunggai yang saya beli baru-baru ini kulitnya dah agak keras dan sedikit bersabut. Kalau masak dalca sudah tentu tak sedap. Semasa nak beli tu punyalah pilih, ingatkan ambil yang muda, rupanya tidak! 😦

Buah merunggai yang muda sekiranya dimasak kari, sup, goreng, dalca dan sebagainya memang sedap…

Pokok merunggai mudah untuk ditanam dengan mencucuk keratan ranting atau dengan menabur benih biji. Ia kaya dengan pelbagai khasiat untuk kecergasan dan kesihatan badan dan adalah makanan kegemaran masyarat India.

Merunggai dikenali sebagai ‘pokok ajaib’ kerana ia dilaporkan dapat membantu merawat lebih dari 300 jenis penyakit. Merunggai dianggarkan mempunyai lebih daripada 90 nutrien dan 46 jenis antioksidan. Untuk menjaga kesihatan ramai mengamal memakan tumbuhan semulajadi, dan merunggai boleh memberi segala zat yang diperlukan oleh badan.

Dalam satu kajian saintifik ke atas merunggai oleh The World Health Organisation (WHO), telah membuat kesimpulan bahawa merunggai adalah sangat berkhasiat dan mempunyai nilai perubatan yang tinggi.

MANFAAT MERUNGGAI:
Merunggai membantu mencegah osteoporosis, meningkat sistem imun, meningkatkan kekuatan otot dan metabolisme, membantu dalam pemulihan otot, berkesan dalam rawatan anemia dan mengurangkan risiko strok. Merunggai juga terbukti berkesan mencegah atau merawat kencing manis, menurun paras kolesterol dan mampu mengatasi masalah penghadaman.

MERUNGGAI / MORINGA OLEIFERA
image
Buah merunggai boleh dimakan mentah. Ia boleh merawat masalah hati dan limpa serta sakit sendi. Biji merunggai pula bersifat antibiotik dan antiradang, berguna untuk merawat arthritis, penyakit sendi dan gout. Manakala jus bunga merunggai boleh meningkatkan kualiti dan aliran susu bagi ibu-ibu yang menyusu.

image

MASAK LEMAK UDANG & MERUNGGAI PISANG MUDA

image
Oleh kerana kulit buah merunggai ini keras jadi saya cuma ambil isi dan bijinya untuk dimasak.
Bahan-bahan:
1) 10 batang buah merunggai, dibelah dua, kikis ambil isi dan bijinya
2) 8 ekor udang, bersihkan dan tidak dibuang kulit
3) 5 biji pisang muda (kecil) dihiris
4) 1 cawan santan segar pekat / 1 kotak santan kara
5) 1 cawan air
6) Cili padi & serbuk kunyit, ditumbuk hancur dan garam secukup rasa

Caranya:

1) Panaskan 1 cawan air dan masukkan pisang dan cili padi & kunyit yang telah ditumbuk. Masak sekejap je
2) Kemudian masukkan isi merunggai dan udang & garam. Akhir sekali baru tuangkan santan. Bila ekor dan kepala udang dah bercantum, itu tandanya udang dah masak dan boleh tutup api.

Ok jom makan buah merunggai yang penuh dengan khasiat.. 🙂

Ref:
Nigerian Tribune:The Healing Power Of Moringa
Moringa Oleifera: The Miracle Tree