Buah tunjuk langit / Sky fruit

Semalam saya beli buah tunjuk langit, saja-saja nak cuba. Kata mak cik yang jual, buah ni sangat pahit tetapi baik untuk kesihatan.

Saya pun cubalah gigit sikit buah tunjuk langit ni dan terkena pada lidah, ya Allah, pahit sungguh! Tak pernah saya rasa satu makanan sepahit ni. Saya fikir, perlu ke saya cuba makan buah ini?

Bila saya baca tentang khasiat buah tunjuk langit ini, ia menarik minat saya untuk mencuba tapi bila kenangkan rasanya pahit yang amat sangat membuat saya fikir dua kali, hihihi.. Banyak jenis herba saya dah cuba, ada juga yang pahit tapi yang ini lain macam sikit, terlalu pahit 🙂

Anyway jom kita baca kelebihan buah ni..

Di Malaysia buah tunjuk langit digunakan sebagai bahan asas vitamin dan ubat-ubatan. Ia mengandungi flavonoid dan saponin.
Kandungan flavonoid dalam buah tunjuk langit adalah baik untuk peredaran darah, mencegah saluran darah tersumbat dan mengurangkan deposit kolesterol dan juga lemak pada dinding saluran darah. Ia juga bertindak sebagai anti radang, membantu mengurangkan kesakitan, pendarahan dan lebam serta turut bertindak sebagai antioksidan untuk menghapuskan radikal bebas. Manakala saponin pula berguna untuk mengurangkan lemak badan, meningkatkan sistem imun, bertindak sebagai agen pencegahan kanser, memperbaiki tahap gula dalam darah, menguatkan fungsi hati dan jantung serta melambatkan proses pembekuan darah.

image

image

Buah ini dikatakan anti penuaan serta boleh merangsang tenaga, membina semula tisu, mengaktifkan sel-sel, menguat perut, jantung, paru-paru, limpa, menambah darah dan menguatkan arteri, mengawal gula darah dan mengembalikan kesihatan jantung dan otak.
Ia juga baik untuk merawat diabetes, hipertensi, alahan kulit, asma, senggugut, strok peringkat pertama, gastritis, reumatik, penyakit hati, nafas berbau, ketumbuhan, sembelit dan masalah penghadaman.

Cara mengambilnya:
1) Untuk mengekalkan kesihatan, ambil 1 biji pada waktu pagi semasa perut kosong
2) Untuk tujuan berubat, ambil 1 atau 2 pada waktu pagi semasa perut kosong (mak cik yang jual beritahu saya, ambil 1 pagi sebelum sarapan dan 1 di waktu malam). Minum banyak air.

Kalau digigit sikit2 dan telan dengan air atau dikisar lebih berkesan dan meningkat penyerapannya ke dalam tubuh badan tapi mampukah kita? Biji buah tunjuk langit ni boleh ditelan begitu saja tapi saya tak tahulah tahap keberkesanannya.

Atau…. beli je lah dalam kapsul 😉

Bacaan tambahan:

Sky fruit

Sky fruit, Swietenia macrophylla

Advertisements