Asam Pedas Ikan Jenahak & Daun Limau Purut

Assalamualaikum

Hari ini, saya ingin berkongsi sekali lagi masakan asam pedas. Dulu saya pernah share resipi asam pedas & daun limau purut, namun ada kelainan sedikit dalam masakan hari ini yang mana diantaranya tidak dimasukkan kerisik.

Ok jom kita lihat resipi..

image

Bahan-bahan:

1) 2 keping ikan jenahak
2) 2 sudu teh serbuk ketumbar
3) 1/2 sudu teh serbuk jintan manis
4) 1/2 sudu teh serbuk jintan putih
5) 1/2 sudu teh serbuk kunyit
6) 1 sudu besar serbuk ikan bilis
7) 1 1/2 cawan air & 1 sudu besar asam jawa, diramas dan tapis
8) 5 helai daun limau purut dibuang urat daun dan dihiris
9) Minyak untuk menumis

Bahan kisar:

1) 50g bawang besar
2) 20 tangkai cili kering, buang biji dan rendam air panas sekejap. Toskan
3) 4cm halia
4) 1 cawan air

Cara:

1) Satukan bahan kisar, serbuk ketumbar, jintan manis, jintan putih, serbuk kunyit dan serbuk ikan bilis. Kacau sebati
2) Panaskan minyak ke dalam kuali dan tumis campuran bahan kisar sehingga terbit minyak
3) Masukkan air asam jawa dan masak sehingga mendidih
4) Masukkan ikan jenahak dan setelah mendidih kecilkan api. Masukkan daun limau purut
5) Masak selama 10 minit.

Advertisements

Asam Pedas Bawal

Assalamualaikum semua

Alhamdulillah, hari ini dah pun 5 hari kita berpuasa.
Bagaimana Ramadan kali ini? Semoga Allah kurniakan kita kesihatan yang baik, supaya kita dapat melipat gandakan amalan dan mendapat keberkatan hidup, inshaaAllah.
Menu kami sekeluarga dibulan puasa seperti hari-hari biasa, simple saja.. Saya sangat berharap supaya dibulan ramadan ini, saya dapat mengelak dari melakukan pembaziran, terutama pada makanan. Alhamdulillah, hidangan yang disajikan semuanya habis dijamu suami dan anak-anak 🙂

Ok, entri yang anda nampak kali ini adalah juadah untuk berbuka yang dihidangkan semalam…

image

image

Asam pedas

1) 1 ekor ikan bawal dipotong 3
2) 3 tangkai daun kesum
3) 2 1/2 cawan air + asam jawa

Bahan dikisar
1) 1/2 labu bawang besar
2) 2 ulas bawang putih & 1/2″ halia
3) 20 tangkai cili kering
4) 1 sudu besar serbuk ketumbar
5) 1/2 sudu teh serbuk jintan manis
6) 1/2 sudu teh serbuk jintan putih
7) 1 /4 sudu teh serbuk kunyit
8) 1 sudu besar serbuk ikan bilis
9) Garam secukup rasa

Cara:

1) Tumis bahan dikisar sehingga terbit minyak
2) Masukkan air asam jawa dan masak sehingga mendidih
3) Masukkan ikan. Mendidih kecilkan api, masukkan garam dan daun kesum. Reneh selama 10~15 minit

Khasiat Jeruk

“Fermented foods help people stay healthy” kata Sandor Katz dalam bukunya “The Art of Fermentation”, best selling book in New York Times.

Laktik asid yang terdapat dalam makanan yang diperam adalah kaya dengan enzim yang boleh membantu penghadaman dan penyerapan nutrien pada tubuh badan.
Apabila penghadaman berfungsi dengan betul dan dapat menyerap serta mengasimilasikan semua nutrien yang diperlukan oleh badan, sistem imun akan meningkat dan ini akan dapat merawat serta mencegah penyakit.

Makanan yang diperam begitu bermanfaat untuk kesihatan bila dimakan tanpa dimasak/mentah kerana keseluruhannya ia menggalakkan pertumbuhan bakteria usus, membantu penghadaman, meningkatkan sistem imun termasuk peningkatan vitamin B, omega 3 asid lemak, enzim pencernaan, lactase dan lactic acid.

Walaubagaimanapun, hari ini saya nak masak, hehe…. Sebenarnya saya tak pernah beli jeruk yang dijual di kedai jadi dah lamalah saya teringin nak masak asam pedas dengan jeruk sayur. So hari ini saya masak asam pedas ikan tenggiri dengan jeruk sayur kai choy yang saya buat sendiri pada minggu lepas.
Untuk masakan asam pedas kali ini, saya masukkan buah kurma untuk memberi sedikit rasa kelainan. Kata suami saya, sedap juga bubuh buah kurma ni.
Bagi saya kalau nak mendapat rasa masakan asam pedas yang sedap..rasa asam tu lah yang sangat penting. Nama pun masakan asam kan.? Setiap masakan bila rasa masam, masin dan manis tu seimbang pasti akan terasa sedap, betul tak? 😉

Jom tengok resipi asam pedas ni.

1448587163026
Membuat sendiri jeruk sayur tidaklah sukar seperti yang disangkakan.

ASAM PEDAS IKAN TENGGIRI DENGAN JERUK KAI CHOY.

1448587027190

Bahan-bahan:

1) 2 keping ikan tenggiri
2) 1 labu bawang besar
3) 3 ulas bawang merah & 3 ulas bawang putih
4) 3/4 tsp serbuk kunyit
5) 20 tangkai cili kering, dibuang biji dan rendam air panas sekejap
6) 10 biji buah kurma, buang biji dan rendam air panas (saya guna buah kurma kecil dan yang kurang manis, kalau guna buah kurma yang manis, elok dikurangkan sebab nanti kuah terlalu manis tak sedap pula.)
7) Segenggam daun kesom & 1 bunga kantan dibelah dua
8) 2 keping asam gelugor
9) Jeruk kai choy, dihiris
Saya tak pernah masukkan belacan dalam masakan jadi kalau rasa nak bubuh, boleh je.

Caranya:

1) Kisar bahan 2~6 hingga lumat.
2) Tumis bahan yang dikisar sehingga terbit minyak.
3) Masukkan 1 1/2 ~ 2 cawan air dan asam gelugor. Bila mendidih masukkan ikan, daun kesom dan bunga kantan, dah masak baru masukkan jeruk kai choy dan biarkan atas api sekejap saja.

Dah pun boleh dihidang & selamat menjamu selera. 😀