Berries ( Acai dan Goji )

Hari ni rasa best sangat dapat beli dua jenisย  ‘Berries’ kegemaran saya. Acai dan Goji.

image

image

Acai berry berasal dari hutan amazon. Mengandungi antioksida yang tinggi dibanding dengan buah2 seperti anggur, blueberry, blackberry dan cherry.
Baik untuk kesihatan jantung, kolesterol, membantu melambatkan proses penuaan, vitamin B yang dapat mengurangkan tahap stres, meningkat tahap tenaga, bagus untuk mata, melindungi arteri dan kapilari juga pembuluh darah dan saluran darah.
Acai berry dikatakan dapat membantu meredakan sakit sendi dan menguatkan sistem ketahanan badan. Kandungan kalsium yang tinggi sangat baik untuk tulang.

Saya tidak pernah jumpa acai berry yang dikeringkan dan selalu beli dalam bentuk serbuk atau jus. Tidak seperti goji berry.

image

Saya makan goji berry macam makan kismis atau makan bersama oat. Seperti juga acai berry, kandungan nutriennya sangat tinggi. Kaum cina sangat gemar pada goji berry. Mereka akan masukkan goji berry kedalam masakan terutama dalam’ vegetable herbal soup’ dan sup ayam. Goji berry boleh dimasukkan kedalam pelbagai masakan. Saya tak pernah masak kari atau masak lemak masuk goji berry, tapi kalau nak buat satu kelainan dalam masakkan anda apa salahnya. Boleh le cuba. Mungkin sedap!!

Berilah pada anak2 acai dan goji kerana berries2 ini sangat baik untuk tumbesaran mereka.

Advertisements

Acai dan Goji untuk sarapan.

image
Acai ni dibeli oleh anak perempuan ketika bertugas diPerth, Australia.
Yang beli disini dah habis jadi tunjuk yang ni je lah.

image
Goji ni pun anak perempuan yang beli.

image
Oats dan Wheat Brans baik untuk menurun kadar kolesterol ldl. Kaya dengan serat. Raisins mengandungi banyak vitamin.

image
Minyak Zaitun sangat berkhasiat.

image
Untuk sarapan.

image
Masukkan air panas dan biar seketika. Masukkan satu sudu makan minyak Zaitun dan kacau sebati. Sarapan pagi yang sangat berkhasiat dan mudah disediakan. Ini adalah my favourite. Suami saya tak suka kalau masukkan minyak Zaitun. Dia prefer telan minyak zaitun tanpa campur apa2.

Acai dan Goji adalah dua jenis “berries” yng mengandungi kadar antioksidan yang sangat tinggi, baik untuk kesihatan badan. Give it a try!

Bacaan tambahan:
Khasiat Acai dan Goji