Acar Ikan Masin

Acar ikan masin ini saya sediakan untuk bulan ramadan yang bakal menjelang. Ye lah, Kadang-kadang tu tak ada selera nak bersahur. Bagi saya dengan adanya acar ini akan menambahkan selera makan kerana rasanya yang masam-masam masin. Memang best!

Jom tengok resipi acar ikan masin.

Acar ikan masin

1449531893330

1449531971097

 

Bahan-bahan:
1) 3 biji lemon dibuang kulit kuning, di belah 4 dan hiris tidak terlalu nipis
2) 3/4 cawan molases/gula merah
3) 1 mangkuk halia muda yang telah dihiris
4) 1 mangkuk ikan masin kurau di hiris kecil, digoreng hingga kekuningan dan toskan.
5) 2 sudu teh biji sawi
6) 5 ulas bawang putih dihiris kasar
7) 1 sudu besar serbuk ketumbar (saya guna 2 sudu besar biji ketumbar)
8) 2 sudu teh serbuk jintan manis
9) 4 sudu besar serbuk cili kering.
10) 2 sudu besar cuka epal.
11) 3/4 cawan air.

Cara membuat:
1) Hirisan lemon dibuang biji, ramas dan buang sedikit jusnya supaya acar ini tidak terlalu masam.
2) Masukkan molasses/ gula merah ke dalam hirisan lemon dan gaul sehingga rata.
3) Tumis bawang putih, biji sawi dan biji ketumbar hingga kekuningan
4) Masukkan sedikit air ke dalam mangkuk berisi cili kering, serbuk jintan manis dan (serbuk ketumbar, jika tidak menggunakan biji ketumbar) dan masukkan ke dalam tumisan bawang putih.
5) Bila rempah dah masak masukkan air dan cuka epal, biarkan sehingga mendidih.
6) Kemudian masukkan kulit lemon, halia dan akhir sekali ikan masin kurau. Masak sekejap saja dan padam api dapur.
7) Masa ini kuah akan kelihatan cair, bila dah sejuk kuah akan jadi pekat. InsyaAllah.

Ok, selamat mencuba. 🙂

Pewarna Makanan: Adakah ia selamat?

Bahan pewarna sintetik atau tiruan sering digunakan di dalam makanan supaya makanan kelihatan lebih lazat, lebih menarik dan menyelerakan. Namun selamatkah bahan kimia ini untuk dimakan? Ramai diantara kita masih berwaspada dengan penggunaan pewarna di dalam masakan kerana terdapat laporan mengenai hubungkait antara pewarna merah no.2 dengan kanser. Pewarna merah no.2 telahpun diharamkan untuk dijual di Amerika Syarikat, namun begitu beberapa pewarna makanan lain boleh juga memberi kesan-kesan yang negatif pada kesihatan manusia.. Contohnya, pewarna kuning no.6 boleh menyumbang kepada terjadinya ketumbuhan pada buah pinggang dan pewarna kuning no.5 boleh mencetus gejala asma dan gatal-gatal. Pewarna merah no.3 juga boleh menyumbang kepada kerosakan kromosom dan tumor tiroid. Warna ini bila digabungkan dengan warna biru boleh menyebabkan penyempitan bronkus.

Satu analisis kajian pada tahun 2010, mengenai hubungan antara pewarna makanan dan kesihatan oleh The Center for Science in the Public Interest (CPSI) menemui bukti menyakinkan bahawa pengambilan pewarna makanan tiruan boleh mencetuskan masalah kegelisahan dan hiperaktif dalam kebanyakan kanak-kanak.

Ada yang mendakwa bahawa pewarna tiruan adalah toksik dan kuantitinya mungkin cukup untuk menyebabkan kanser. Oleh yang demikian adalah wajar bagi kita untuk mengelak dari mengambil makanan yang mempunyai pewarna tiruan, bagi memastikan kesihatan kita sekeluarga terjamin. Emmm.. fikir-fikirkanlah.

Ok itu sajalah info tentang pewarna tiruan…

Sekarang marilah kita tengok pula resipi ikan bilis kurau yang saya masak untuk dinner semalam. 🙂

IKAN BILIS KURAU ASIN REMPAH

 

1449052935499

Bahan-bahan:

1) Segenggam ikan bilis
2) 1 labu bawang besar dihiris nipis
3) 1 sudu teh biji ketumbar
4) 1 sudu teh biji lada hitam
5) 1/2 sudu teh jintan putih
6) 1/2 sudu teh jintan manis
7) Cili padi dihiris
8) Ikan masin kurau dihiris kecil kiub (banyak ikan masin lagi sedap)

Caranya:
1) Panaskan minyak dan goreng semua bahan 2~8 sehingga bawang menjadi kekuningan dan garing.
2) Kemudian tuang bahan yang digoreng ke dalam penapis dan toskan
3) Panaskan minyak yang baru dan goreng ikan bilis sehingga garing, tuangkan ke dalam penapis dan toskan
4) Gaul rata ikan bilis dengan ikan masin. Dah pun boleh dihidang.

Selamat mencuba, masakan ini memang meningkat selera makan saya.. sekali sekala je masak ni. 😉

.

.

.

Food Coloring & Health Problems

The Dangers of Artificial Foods Colors

Artificial Food Coloring Health Effects

Ikan Masin Kurau & Rempah Campur

Ikan masin kurau adalah favourite kami sekeluarga. Saya jarang masak ikan masin tapi sekali sekala tu bila dah masak memang makan nasi akan bertambah-tambah! Kadang-kadang tu saya suka juga masukkan sedikit ikan masin ke dalam salad atau sayur, sedap hehe…

Mari tengok masakan ikan masin kurau.. 😉

image

image

Bahan-bahan:

1) 10 ketul kecil ikan masin kurau
2) 4 ulas bawang putih diketuk dan dicincang
3) 1 labu bawang besar dihiris nipis
4) 1 sudu teh rempah campur/halba campur
5) 5 tangkai daun kari diraut
6) Jus lemon

Cara masak:
1) Goreng ikan masin hingga masak dan toskan
2) Panaskan minyak (jangan guna minyak ikan masin) dan tumis bawang putih dan bawang besar hingga kekuningan dan kemudian masukkan rempah campur dan daun kari. Kemudian masukkan jus lemon secukup rasa.
3) Akhir sekali masukkan ikan masin ke dalam bahan rempah dan goreng sekejap.

Hmmm….saya suka bau masakan ini dan sedap dimakan dengan nasi putih panas, menyelerakan 🙂