Pisang Tanduk

Seperti biasa ini adalah resipi kegemaran saya dan keluarga.  Dessert untuk berbuka puasa, tapi kali ni dengan pisang tanduk. Resipi sama seperti resipi labu butternut. Bakar selama 35minit.

image

Pisang tanduk dan madu. Hmm…di luar madu ni tidak lah nampak hitam macam ni 🙂

image

Tada!! Dah ready untuk dimakan.

Resipi yang sangat mudah 🙂

Ubi kayu

Petang Ahad yang lalu saya rebus ubi kayu. Bila ubi kayu dah masak,saya biarkan sejuk, saya panas kan butter, masukkan madu + lada hitam + sedikit garam. (lebih banyak butter dan madu lebih sedap) Kacau sebati. Kemudian masukkan ubi kayu dan kacau dengan rata. Bakar dalam oven. Resepi ini sama dengan labu butternut yang saya buat dahulu cuma tukar labu kepada ubi je. Resipi penuh boleh dirujuk kepada resepi butternut.

image

Selepas solat
best kalau makan ubi kayu + minum nescafe

SELERA RAMADAN

Khasiat Lada Hitam

Lada Hitam, Raja Rempah?

image

Lada Hitam mempunyai rasa pedas yang kuat dan bertindak sebagai diuretik, menggalakkan tubuh badan berpeluh dan menyingkirkan toksin yang berbahaya daripada badan juga membantu proses penghadaman dan pencernaan.

Lada Hitam yang segar dikatakan yang paling mujarab dan berkesan bila digunakan untuk merawat perut kembung, senak, merangsang selera makan, menghentikan pendarahan, pedih ulu hati, cirit birit, melegakan ketegangan otot, melancarkan peredaran darah dan sistem penafasan, di samping itu juga dikatakan mampu mencegah penyakit kanser payu dara.

Di Malaysia, ramai wanita2 ketika dalam pantang bersalin suka mengambil lada hitam dalam makanan mereka kerana di rasakan lada hitam boleh memanaskan badan, merawat peranakan dan juga boleh melegakan otot2. Saya pernah di beritahu satu ketika dulu, ada terdapat kandungan lada hitam yang banyak didalam rempah ratus yang di jual dipasaran untuk ibu2 yang bersalin. Tak pastilah pulak sejauh mana kebenaran itu.

Petua untuk menghilang kotoran pada kulit dan membuat kulit menjadi segar dan ‘glowing’
Ambil secubit lada hitam yang di hancurkan halus + 1 sudu teh gula + minyak zaitun digosok perlahan2 pada kulit (sebagai agen penglupasan). Saya sendiri tidak pernah cuba jadi tidak dapat nak sahkan samaada petua ini benar2 berkesan atau pun tidak.

Lada Hitam akan hilang aroma dan perisa jika sekiranya terdedah kepada cahaya dan udara terlalu lama.

Pernah tak makan ais krim lada hitam? Saya? tak pernah. Dengar kata sedap!! InsyaAllah kalau jumpa ais krim lada hitam nanti nak cuba le…