Ramadan

Assalamualaikum..
Sempena menyambut bulan Ramadan yang akan bermula esok, kasihilmar ingin mengucapkan:

image

Semoga kita semua dapat melalui Ramadan dengan penuh keimanan dan kesabaran.
Di sini juga saya ingin mengambil kesempatan memohon maaf seandainya ada salah dan silap..

Advertisements

Ramadan semakin hampir…

Assalamualaikum

Terasa masa berlalu begitu pantas, dari setahun ke setahun dah nak masuk semula bulan ramadan yang penuh dengan keberkatan. Semoga kita semua dapat melakukan ibadah puasa dengan sempurna dan diterima Allah. Sesungguhnya ramai yang menunggu-nunggu saat ini kerana Allah swt. akan kurniakan ganjaran pahala ibadah berlipat kali ganda..
Mungkin ada suri rumah yang sekarang ini sedang sibuk membuat persiapan menyambut ramadan. Yelah, kalau boleh semasa puasa nanti sekurang-kurangnya badan tidaklah terlalu letih nak siapkan itu dan ini atau terkejar-kejar masa dalam kesibukan nak selesaikan segala urusan. Semoga persiapan awal dapat membuat minda berasa tenang dan badan terasa segar ketika melakukan ibadah puasa nanti, inshaaAllah.

Jom intai resipi, Eryngii Dill 🙂

image

Bahan-bahan:

1) 400g cendawan eryngii dihiris
2) 5 ulas bawang putih dengan kulit diketuk dan dicincang
3) 1 biji tomato dihiris kiub kecil
4) 1 tsp serbuk ikan bilis maggie
5) 1/2 tsp dill kering
6) Serbuk kasar lada hitam
7) Garam

Cara:

1) Tumis bawang putih hingga kuning
2) Masukkan cendawan eryngii dan tomato. Besarkan api dan goreng sehingga masak dan kering
3) Kemudian masukkan lada hitam, serbuk ikan bilis dan herba dill kering. Kacau sehingga rata
4) Akhir garam secukup rasa.
5) Kalau suka pedas boleh saja masukkan cili semasa tumis bawang putih.

Selamat mencuba

Ramadan yang di tunggu

Tinggal beberapa hari lagi kita nak sambut Ramadan. Cepat betul rasanya masa berlalu. Sekarang dah pun bulan tujuh, pejam celik pejam celik tup tup bulan dua belas. Kalau panjang umur tambah lagi usia.

Harap2 bulan puasa ni badan sihat dan bertenaga. Pada usia sebegini kena berusaha jaga kesihatan terutama di bulan ramadan, sebab bila dah sakit tak boleh puasa. Rugi kalau tak boleh puasa di bulan ramadan!!

Pada bulan puasa kita disunatkan bersahur. Ada ketika bila bangun sahur tak ada selera nak makan. Saya bila terjadi macam tu, biasanya akan ambil minyak zaitun sebanyak 2 atau 3 sudu makan dan ini benar2 dapat melegakan perut dan akan terasa kurang lapar semasa berpuasa, InsyaAllah.

Bila tiba waktu nak berbuka, kita kena berhati2….. Tak elok minum air banyak semasa buka puasa atau makan bersulam air sebab tak baik untuk perut. Dikatakan bila air terlalu banyak didalam perut bercampur dengan makanan, akan menggangu proses penghadaman kerana enzim yang dikhas kan untuk menghadam makanan telah menjadi cair dan kurang efektif sebab itu kadang2 kita akan merasa sebu, kembung dan senak perut.
Sebaik2nya minum sebelum makan atau lama selepas makan baru minum ( saya dengar, ini petua awet muda dan cara mencegah perut buncit!!). Bila nak berbuka puasa, letak le air dekat sebelah pinggan nasi, bukan apa takut tengah makan, nanti tercekik pulak, boleh kelam kabut dibuatnya!!

Sunat buka puasa dengan kurma dan kalau le rajin, sebelum nak berbuka buatlah jus tembikai. Saya baca jus tembikai bagus untuk detox buah pinggang. Lepas detox tunggu le sekejap, baru makan….

Disini saya ingin mengambil kesempatan untuk mengucapkan ‘ Selamat menyambut ramadan, semoga ibadah didalam bulan yang mulia ini, kita dikurniakan pahala yang berlipat kali ganda, di redhai Allah swt di dunia dan akhirat.’ SALAM UNTUK SEMUA.