Tinggal beberapa hari lagi kita nak sambut Ramadan. Cepat betul rasanya masa berlalu. Sekarang dah pun bulan tujuh, pejam celik pejam celik tup tup bulan dua belas. Kalau panjang umur tambah lagi usia.

Harap2 bulan puasa ni badan sihat dan bertenaga. Pada usia sebegini kena berusaha jaga kesihatan terutama di bulan ramadan, sebab bila dah sakit tak boleh puasa. Rugi kalau tak boleh puasa di bulan ramadan!!

Pada bulan puasa kita disunatkan bersahur. Ada ketika bila bangun sahur tak ada selera nak makan. Saya bila terjadi macam tu, biasanya akan ambil minyak zaitun sebanyak 2 atau 3 sudu makan dan ini benar2 dapat melegakan perut dan akan terasa kurang lapar semasa berpuasa, InsyaAllah.

Bila tiba waktu nak berbuka, kita kena berhati2….. Tak elok minum air banyak semasa buka puasa atau makan bersulam air sebab tak baik untuk perut. Dikatakan bila air terlalu banyak didalam perut bercampur dengan makanan, akan menggangu proses penghadaman kerana enzim yang dikhas kan untuk menghadam makanan telah menjadi cair dan kurang efektif sebab itu kadang2 kita akan merasa sebu, kembung dan senak perut.
Sebaik2nya minum sebelum makan atau lama selepas makan baru minum ( saya dengar, ini petua awet muda dan cara mencegah perut buncit!!). Bila nak berbuka puasa, letak le air dekat sebelah pinggan nasi, bukan apa takut tengah makan, nanti tercekik pulak, boleh kelam kabut dibuatnya!!

Sunat buka puasa dengan kurma dan kalau le rajin, sebelum nak berbuka buatlah jus tembikai. Saya baca jus tembikai bagus untuk detox buah pinggang. Lepas detox tunggu le sekejap, baru makan….

Disini saya ingin mengambil kesempatan untuk mengucapkan ‘ Selamat menyambut ramadan, semoga ibadah didalam bulan yang mulia ini, kita dikurniakan pahala yang berlipat kali ganda, di redhai Allah swt di dunia dan akhirat.’ SALAM UNTUK SEMUA.

Advertisements

12 thoughts on “Ramadan yang di tunggu

  1. Selamat brpuasa d dlm bulan yg penuh barakah. Doa sy agar semua ahli keluarga puan d redhai dn d kasih Allah swt iternity. Saya agak puan tentu cantik sgt! Semoga sihat dn cantik sepanjang masa, amin.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s