Semalam saya tiba2 rasa teringin sangat nak makan durian. Suami dan anak lelaki keluar ke pasar malam, beli 2 biji buah yang besar.

Kalau nak beli durian, mesti kena pastikan tidak ada tebuk kehitaman walaupun kecil…. yang dibeli semalam memang terdapat.. Suami saya enggan menerima tetapi penjual durian ni terlalu yakin yang buah duriannya elok. Oleh kerana tiada gerai lain menjual,  suami saya pun beli jugak lah. Dalam benaknya, durian ni tak mungkin elok..

Memang sah durian tak elok langsung. Biasanya kami biarkan je, tidak sampai hati nak tukar yang lain tapi kali ni tidak, sebab dah beritahu pada penjual durian tu yang buahnya tu dah rosak walaupun tebuk kehitaman kecil saja. Dia tetap berkeras juga, yang buah duriannya elok. Nah….terdiam dia. Dapat le tukar dua biji buah durian tu tapi satu tak elok jugak. Buat keputusan jadikan tempoyak. Hmm mahal jugak tempoyak ni.

image
( Nampak sungguh menarik durian ni.)

image
( Bakal menjadi tempoyak. Mak mertua pesan bila nak buat tempoyak kena masukkan sedikit garam.)

Tidak disangka2 teman baik saya telepon minta saya bukakan gate rumah. Masa tu saya baru lepas makan durian. Subhanallah, dia bagi buah durian. Mertua dia baru tiba dari kampung dan dia sememangnya tahu saya ni suka sangat makan durian. Buah durian mertuanya sangat bagus dan sedap pulak tu.

Alhamdulillah. Inilah dikatakan rezeki datang bergolek. Bila Allah tentukan kita sesuatu yang baik walaupun pada awalnya kita mendapat yang tidak, yang baik tetap milik kita jua…

Advertisements

6 thoughts on “Durian, buah kegemaran ku.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s