Ikan Siakap Masak Tempoyak

Assalam..
Agak lama juga saya tak pos resipi di sini. Hari ini saya kongsi resipi ikan siakap masak tempoyak yang saya buat untuk makan tengahari semalam.

Ada kelainan sedikit masakan kali ini. Selalunya saya akan masukkan daun kesum dan kadang-kadang tu masukkan juga bunga kantan. Tapi semalam saya cuma letak daun limau purut dalam masakan ini. Kuahnya saya buat pekat sedikit. Saya juga masukkan asam gelugur kerana tempoyak saya kurang masam. Sedap rupanya bila masukkan daun limau purut. Rasanya pun lain dari biasa. Makan dengan nasi panas dan ada pula sambal dan ulam, memang naik selera 😀

Bahan-bahan:

1 ekor ikan siakap, buang sisik dan potong 3
10 biji cili padi merah atau secukup pedas
2 ulas bawang putih.
Serbuk kunyit
2 batang serai diketuk
5 helai daun limau purut di hiris halus
2 keping kecil asam gelugur (kalau tempoyak dah cukup masam tak perlulah asam gelugur)
3 sudu besar penuh tempoyak
2 cawan air

Cara:

1. Tumbuk bawang putih, cili padi dan serbuk kunyit sehingga hancur
2. Didihkan 1 1/2 cawan air dan masukkan bahan tumbuk dan serai. 
3. Masukkan ikan, asam gelugur dan kacau rata. Kecilkan api dan reneh sehingga ikan masak
4. Masukkan 1/2 cawan air ke dalam tempoyak. Kacau rata 
5. Tuangkan tempoyak ke dalam periuk ikan
6. Masukkan daun limau purut dan garam secukup rasa. Masak sehingga mendidih.

Advertisements

Sambal Tempoyak

Pernah makan sambal tempoyak yang digaul dengan daun ketumbar dan jeruk bawang? Kalau belum pernah cubalah resipi ini, mungkin anda akan suka dengan rasanya..

♥ it! 🙂

SAMBAL TEMPOYAK
image

Bahan-bahan:

1) 1/2 mangkuk daun ketumbar
2) 2 tbsp tempoyak
3) 3 biji jeruk bawang merah dihiris nipis
4) Cili merah dan cili padi ditumbuk/kisar – jangan lumat sangat. Banyak-terpulang citarasa pedas.
5) Garam

Gaul semua bahan sehingga rata.

Sedap! 🙂

Senangin masak durian

Saya suka sangat masakan ikan patin tempoyak. Dah lama benar tak makan. Hari ini rasa teringinlah pulak tapi tempoyak tak ada, ikan patin pun tak ada. Durian segar dan ikan senangin adalah. Sebelum ini tak pernah masak lauk pauk guna durian segar. Saya fikir, cuba je lah. Kalau tak cuba mana nak tahu sedap ke tidak masakan ini, kan?

Haaaa… anak saya kata rasa masakan ini lebih kurang sama masak tempoyak. Bertambah juga dia makan, Alhamdulillah 🙂

Jom tengok resipi..
image

image

Bahan-bahan:

1/2 cawan isi durian dilenyek serta digaul sebati dengan 1/2 biji jus lemon.

1) 1 ekor ikan senangin dikerat tiga.
2) 2 ulas bawang putih
3) Cili padi
4) Serbuk kunyit/kunyit hidup
5) 1″ lengkuas
6) 1 batang serai di ketuk
7) 1 kuntum bunga kantan dibelah dua
8) Sedikit daun kesom
9) 3 keping asam gelugur & garam secukup rasa

Cara:
1) Tumbuk bawang putih, cili padi & serbuk kunyit.
2) Didihkan air secukupnya & masukkan bahan yang ditumbuk.
3) Masukkan durian dan kacau hingga sebati.
4) Kemudian masukkan ikan dan semua bahan 5~9. Bila didih renehkan sekejap.

Kalau rasa nak lebih masam bolehlah tambahkan jus lemon.

Ok, you all bolehlah try. 😀