Baru baru ini saya beli kuih koci labu, frust le jugak sebabnya tak sedap. Saya dapati rasa inti kuih koci tu macam hampas kelapa dimasak dengan gula je..

Jadi semalam saya pun belilah labu, bersemangat nak buat sendiri kuih koci. Tiba-tiba sedar daun pisang tak adalah pulak, hmm… tukar plan. Buat onde-onde tapi rasanya macamlah juga kuih koci labu, hihihi..

 

 

 

image

 

Bahan doh:
1) 1/2 biji labu dikukus hingga masak.
2) Tepung pulut dan garam
Campur bahan 1 & 2 dan gaul dan uli hingga menjadi doh yang lembut dan tidak melekat

Inti:
1) 1/2 biji kelapa parut
2) gula merah (saya guna natural molasses sugar) dan sedikit garam.
Masak bahan 1& 2 diatas api yang sederhana sehingga sebati. Saya tak suka inti kering, jadi saya masak sekejap je

Sos:
1) 2 cawan santan, gula merah, tepung pulut dan garam secukup rasa.

Cara membuatnya:

1) Panas air dalam periuk. Buat seperti kita masak kuih buah melaka. Bila dah masak onde-onde ni akan timbul, angkat dan masukkan kedalam mangkuk air
2) Untuk sosnya saya masak 2 cawan santan dengan gula merah dan masukkan sedikit tepung pulut untuk pekatkan sos. Oops kena masukkan sedikit garam, kalau tidak tak sedap. Akhir sekali masukkan onde-onde ini kedalam sosnya.

Anak-anak saya kata “sedaplah mama”. Β πŸ˜€

Selamat mencuba..

Advertisements

5 thoughts on “Onde-onde labu.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s