Sup Dhal & Labu

Salam semua..

Hari ini makanan sihat yang sesuai dimakan sebagai appetizer…

 

1449654068230

Bahan-bahan:
1) 1/2 cawan kacang dhal oren yang kecil
2) 1 cawan labu yang dipotong kiub
3) 1/2 labu bawang besar dicincang
4) 1 ulas bawang putih dicincang
5) 3 1/2 cawan air
6) 1/4 ~ 1/2 sudu teh jintan manis
7) 1/2 biji lemon, kalau suka lebih masam bolehlah lebihkan jus lemon.
8) Lada hitam & garam.
9) 2 sudu besar minyak zaitun

Caranya:
1) Tumis bawang besar & bawang putih sehingga layu. Masukkan air, kacang dhal dan labu. Rebus selama 1 jam di atas api yang kecil atau sehingga dhal masak dan lembut.
2) Masukkan lada hitam, jintan manis, minyak zaitun, jus lemon dan garam secukup rasa. Kacau hingga sebati.
3) Setelah kacang dhal masak, biarkan ia sejuk dan kemudian kisar sehingga lumat
4) Panaskan semula sup sebelum dihidang.

Selamat mencuba.. 🙂

Advertisements

Masak Lemak Labu Ubi Kayu

Bila saya hidangkan masakan ini pada mak saya, katanya, dia suka makan masakan macam ni.. saya rasa sangat gembira melihat mak saya makan dengan berselera sekali. 😀

image

MASAK LEMAK LABU UBI KAYU
image

Bahan-bahan:
1) 1 mangkuk ubi kayu yang telah disagat/parut
2) 1 mangkuk labu
3) Beberapa ketul ikan masin kurau yang telah digoreng, cili padi dan serbuk kunyit ditumbuk hancur
4) Cili padi
5) 3/4 cawan air dan 1 cawan santan pekat atau 1 kotak kecil santan kara
6) Lada hitam dan garam.

Caranya:
1) Masak 3/4 cawan air dan masukkan bahan yang ditumbuk dan labu. Bila labu hampir lembut masukkan ubi kayu.
2) Bila ubi kayu dah masak masukkan santan, lada hitam, beberapa biji cili padi dan garam secukup rasa.
3) Mendidih je santan bolehlah tutup api.

Masakan ini agak pekat dan sekiranya prefer cair sedikit, kurangkan ubi kayu.
Sedap dimakan dengan daging goreng rempah ketumbar 😉

Onde-onde labu.

Baru baru ini saya beli kuih koci labu, frust le jugak sebabnya tak sedap. Saya dapati rasa inti kuih koci tu macam hampas kelapa dimasak dengan gula je..

Jadi semalam saya pun belilah labu, bersemangat nak buat sendiri kuih koci. Tiba-tiba sedar daun pisang tak adalah pulak, hmm… tukar plan. Buat onde-onde tapi rasanya macamlah juga kuih koci labu, hihihi..

 

 

 

image

 

Bahan doh:
1) 1/2 biji labu dikukus hingga masak.
2) Tepung pulut dan garam
Campur bahan 1 & 2 dan gaul dan uli hingga menjadi doh yang lembut dan tidak melekat

Inti:
1) 1/2 biji kelapa parut
2) gula merah (saya guna natural molasses sugar) dan sedikit garam.
Masak bahan 1& 2 diatas api yang sederhana sehingga sebati. Saya tak suka inti kering, jadi saya masak sekejap je

Sos:
1) 2 cawan santan, gula merah, tepung pulut dan garam secukup rasa.

Cara membuatnya:

1) Panas air dalam periuk. Buat seperti kita masak kuih buah melaka. Bila dah masak onde-onde ni akan timbul, angkat dan masukkan kedalam mangkuk air
2) Untuk sosnya saya masak 2 cawan santan dengan gula merah dan masukkan sedikit tepung pulut untuk pekatkan sos. Oops kena masukkan sedikit garam, kalau tidak tak sedap. Akhir sekali masukkan onde-onde ini kedalam sosnya.

Anak-anak saya kata “sedaplah mama”.  😀

Selamat mencuba..