Kerabu aneka herba

Kerabu ni saya buat semalam. Saya guna pelbagai jenis ulam/herba dan bila dah siap saya masukkan ke dalam balang kaca. Kemudian simpan dalam peti sejuk.

image

image

image

image

Bahan-bahannya:
1) Daun putat 3 helai, daun kesom segenggam, daun selom segenggam, daun mengkudu 3 helai, daun tenggek burung segenggam, pucuk muda daun limau purut 4 helai,1 batang bunga kantan, 2 biji buah asam belimbing.
2) 2 ulas bawang merah, 2 cili merah dibuang biji dan sedikit cili padi
3) 1keping ikan tenggiri dikukus
4) 1 tsp biji lada hitam dan garam secukup rasa
5) Jus 1/2 biji lemon. Kalau rasa kurang masam tambahlah jus lemon.
6) 3tbsp santan pekat.

Cara membuatnya:
1) Semua bahan 1~2 dihiris nipis
2) Tumbuk lada hitam hingga hancur, kemudian masukkan ikan dan tumbuk bagi sebati dan masukkan jus lemon dan garam.
3) Gaul bahan 1~2 hingga rata dan masukkan kedalam balang dan masuk ke dalam peti sejuk.
4) Keluarkan dari peti sejuk 30 minit sebelum makan, masukkan santan dan gaul sehingga rata sebelum dimakan.

Selalunya bila buat kerabu saya akan biarkan kerabu diperap tak lebih dari 1 jam untuk ia sebati baru dihidang. Tapi kali ini saya biarkan selama 24 jam, nak tengok bagaimana rasanya bila daun2 beraneka herba ini dicampur dan diperap begitu lama.

Bagi saya kerabu ni lebih terasa herba2nya…
Kini menjadi, my favourite 🙂

Kerabu mangga herba

Semalam dalam perjalanan pulang dari Johor Bahru singgah sekejap di R & R Pagoh, beli buah. Nak beli buah mangga tapi yang muda untuk buat kerabu tak ada. Saya beli jugalah 2 biji, dah kekuningan tapi masih lagi keras jadi boleh jugalah kalau nak buat kerabu.

Teringat semasa zaman remaja dahulu, mak saya suka sangat buat kerabu mangga. Dia akan parut mangga dan masukkan belacan, cuka, gula, bawang, cili padi dan garam. Sedap sangat, tapi saya tak pernah buat kerabu macam tu sebab di rumah saya tak ada belacan dan cuka putih. Dah lama saya tak beli cuka putih sebab saya baca cuka biasa tu tak baik untuk kesihatan. Saya selalunya akan guna cuka epal dalam makanan. Saya juga tak pernah beli belacan sebab suami tak suka. Dia tak tahan dengan bau belacan, jadi semua masakan saya tak pernah masukkan belacan, hehe

Anyway, kerabu mangga herba sedap bagi mereka yang suka makan ulam. Kalau nak buat kerabu ini, kenalah pilih buah mangga yang masam.

image

image

Bahannya:
1) 1 biji mangga di sagat/parut
2) Segenggam daun selasih, segenggam daun kesom, 1 tangkai bunga kantan, 1 labu bawang besar, sedikit daun ketumbar dan cili padi. Semua di hiris nipis
3) 1/2 tbsp madu dan garam secukup rasa. Oleh kerana mangga ini dah masam jadi saya tak masukkan jus limau nipis.

Gaulkan semua bahan sehingga rata.

Dah boleh dihidang! Bagi saya kerabu ini memang sedap dan bukan itu saja, ia juga sangat berkhasiat. Bolehlah cuba, mana tahu anda mungkin suka dengan kerabu yang simple ni 🙂

Fibroid

Adakah terdapat penawar untuk fibroid?

Fibroid adalah ketumbuhan yang terbentuk di dinding rahim, luar rahim atau di dalam rahim yang biasanya berlaku dikalangan wanita pada tahun reproduktif mereka dan mengecut selepas menopaus. Dalam kebanyakan kes, fibroid wujud dan membesar kerana hormon estrogen keluar berlebihan. Apabila terlalu banyak estrogen, sistem hormon menjadi tidak seimbang.

image
(Recommended book to read)

Berikut adalah remedi yang mungkin berkesan untuk mengurangkan ketidakselesaan ketumbuhan fibroid; ia juga mungkin mampu mengecutkan atau menghilangkan terus ketumbuhan fibroid tersebut.

1)  Minum lebih air bagi membantu buah pinggang dan pundi kencing mengalir keluar estrogen yang berlebihan
2)  Elakkan makan produk tenusu dan daging merah yang mengandungi hormon.
3)  Elakkan mengambil kafein ( soda, kopi, minuman kafein) kerana ia merangsang pengeluaran estrogen.
4)  Elakkan mengambil makanan segera kerana makanan segera merangsangkan pengeluaran estrogen berlebihan.
5)  Makan makanan bijirin, sayur-sayuran dan kekacang untuk memastikan keseimbangan hormon
6)  Mengambil vitamin C untuk  membantu mengekal keseimbangan hormon
7)  Tingkatkan pengambilan makanan tinggi kandungan serat
8)  Mengambil herba seperti milk thistle, dandelion dan yellow dock untuk mendetoksifikasi buah pinggang dan hati; hati bertanggungjawab membantu badan untuk menghapuskan estrogen berlebihan.
9)  Mengambil pelbagai enzim pencernaan beberapa kali sehari semasa perut kosong kerana ia telah dilaporkan sebagai sangat berkesan membuang tisu fibroid

Semoga informasi di atas dapat memberi manfaat 🙂

Sumber:

Natural treatments shrink and eliminate fibroid


Fibroid Tumor: Alternative medicine to avoid hysterectomies

Digestive enzymes are important for health and longevity