MSG

Monosodium glutamate (MSG) : Adakah ia berbahaya?

MSG adalah penambah perisa yang biasanya dimasukkan ke dalam pelbagai jenis makanan. Ia adalah neurotoksin yang sangat berbahaya yang boleh mengecut dan membunuh sel-sel otak (MSG telah dilabelkan excitotoxin kerana ia adalah sejenis bahan kimia yang boleh menyebabkan sel otak menjadi lebih terangsang tanpa kawalan yang membawa kepada kematian sel). Jika anda tahu anda bertindak balas terhadap MSG, anda harus mengelak dari mengambilnya…

Banyak kesan tidak baik yang telah dikaitkan dengan pengambilan MSG yang banyak dan kerap, termasuk:
Obesiti, kerosakan mata, sakit kepala, keletihan dan kekeliruan serta kemurungan.
Simptom MSG boleh melibatkan gejala seperti kebas, kesemutan, sakit dada atau kesukaran bernafas, loya, denyutan jantung yang laju, mengantuk dan lemah.

Menurut Barthram’s Encyclopedia of Herbal Medicine:
Monosodium glutamate syndrome: Pengambilan berlebihan monosodium glutamate (MSG) boleh meningkatkan paras garam dalam badan dan menyebabkan sakit dilengan, leher, bahu dan tulang belakang.

Okay, tu je lah sedikit info tentang MSG dan sekarang jom tengok pula resipi sup ayam yang saya masak semalam. Yang pasti, ianya bebas dari MSG hehe..

SUP AYAM SUKUN
image

Bila tidak ada selera nak makan atau pun badan rasa tidak sihat cubalah masak sup ini, memang menyelera dan menyegarkan, insyaAllah 🙂

Bahan-bahan:
1) 1/2 ekor ayam kampung
2) 2 biji buah tomato di belah 4
3) 1/2 tbsp halba, digoreng tanpa minyak hingga kekuningan dan tumbuk hancur lumat
4) Serbuk lada hitam
5) Buah sukun/ubi kentang, terpulang banyak mana nak masak.
6) Sedikit daun dill segar, dihiris

Caranya;
Didihkan air dan masukkan bahan 1~3 dan biarkan di atas api sehingga ayam hampir masak dan kemudian baru masukkan buah sukun. Saya suka masukkan banyak halba dan kalaulah terasa pahit, perlulah tambah air ke dalam sup. Bila dah masak padamkan api dan tabur daun dill, serbuk lada hitam dan akhir sekali garam secukup rasa.

Selamat mencuba. 😀

Nasihat dari penaja: Kurangkanlah pengambilan MSG…

Advertisements

Herba Tarragon

Tarragon, yang dikenali sebagai “raja herba” di Perancis, digunakan secara meluas untuk perisa terutamanya dalam masakan Mediterranean. Ia tumbuhan aromatik yang kaya dengan fitonutrien dan antioksidan.

Herba tarragon telah digunakan juga sebagai ubat tradisional untuk merangsang selera makan dan mengurangkan gejala anorexic. Ia juga digunakan untuk merawat arthritis, kembung perut, gout, insomnia, loya, rheumatism, pencernaan dan membantu mengurangkan sakit gigi dan gusi (kunyah beberapa helai daun segar tarragon dan pesnya diletakkan dibahagian gigi yang sakit. Ini akan memberi rasa kebas pada gigi yang sakit)

image

Tarragon segar mempunyai rasa yang sangat kuat dan biasanya sedikit saja tarragon dimasukkan pada saat akhir dalam masakan untuk mengekalkan rasa.

Teh Terragon:
1 1/2 tsp daun kering terragon direndam dalam 1 3/4 cawan air panas selama 40 minit (tutup cawan), tapis dan minum semasa masih suam dan sejam sebelum masuk tidur. Teh tarragon dikatakan dapat membantu merawat insomnia.

Kalau ada masalah nafas berbau, kunyah daun terragon boleh menyegarkan nafas.. 🙂

Sumber:
1) The Desktop Guide to Herbal Medicine
2) Heinerman’s Encyclopedia of Healing Herbs & Spices

Subang Nenek

Pokok ini mudah tumbuh khususnya dikawasan lembap.

Herba ini dikatakan mujarab bagi merawat sakit gigi atau bengkak gusi. Sesuai digunakan bagi rawatan sementara sebelum ke klinik gigi.

Caranya adalah mengambil beberapa helai daun yang telah dibersihkan terlebih dahulu, ditumbuk lumat dan sapu pada gigi atau gusi yang sakit atau bengkak. Rasa kebas, berangin dan sedikit pedas boleh mengurangkan atau melegakan rasa sakit gigi.

image

image

Daun muda Subang Nenek boleh dibuat ulam dengan dicelur dan makan dengan sambal belacan, budu, cencaluk atau cecahan lain bersama nasi.

Dikatakan dengan memakan daun Subang Nenek sebagai ulam dapat merangsang pencernaan air liur bagi yang menghadapi pengeluaran air liur yang kurang, dapat merawat sembelit dan buasir

Bagi saya, rasa daun dan bunga subang nenek ini yang sedikit pedas, berangin dan kebas ini membuat ia tidak sedap dimakan sebagai ulam.
Ada pula yang mengatakan kalau makan 5 atau 6 helai daun ini akan membuat seorang itu merasakan seolah-olah dia tidak mempunyai gigi disebabkan oleh rasa kebas dari daun subang nenek itu.. 🙂