Monosodium glutamate (MSG) : Adakah ia berbahaya?

MSG adalah penambah perisa yang biasanya dimasukkan ke dalam pelbagai jenis makanan. Ia adalah neurotoksin yang sangat berbahaya yang boleh mengecut dan membunuh sel-sel otak (MSG telah dilabelkan excitotoxin kerana ia adalah sejenis bahan kimia yang boleh menyebabkan sel otak menjadi lebih terangsang tanpa kawalan yang membawa kepada kematian sel). Jika anda tahu anda bertindak balas terhadap MSG, anda harus mengelak dari mengambilnya…

Banyak kesan tidak baik yang telah dikaitkan dengan pengambilan MSG yang banyak dan kerap, termasuk:
Obesiti, kerosakan mata, sakit kepala, keletihan dan kekeliruan serta kemurungan.
Simptom MSG boleh melibatkan gejala seperti kebas, kesemutan, sakit dada atau kesukaran bernafas, loya, denyutan jantung yang laju, mengantuk dan lemah.

Menurut Barthram’s Encyclopedia of Herbal Medicine:
Monosodium glutamate syndrome: Pengambilan berlebihan monosodium glutamate (MSG) boleh meningkatkan paras garam dalam badan dan menyebabkan sakit dilengan, leher, bahu dan tulang belakang.

Okay, tu je lah sedikit info tentang MSG dan sekarang jom tengok pula resipi sup ayam yang saya masak semalam. Yang pasti, ianya bebas dari MSG hehe..

SUP AYAM SUKUN
image

Bila tidak ada selera nak makan atau pun badan rasa tidak sihat cubalah masak sup ini, memang menyelera dan menyegarkan, insyaAllah πŸ™‚

Bahan-bahan:
1) 1/2 ekor ayam kampung
2) 2 biji buah tomato di belah 4
3) 1/2 tbsp halba, digoreng tanpa minyak hingga kekuningan dan tumbuk hancur lumat
4) Serbuk lada hitam
5) Buah sukun/ubi kentang, terpulang banyak mana nak masak.
6) Sedikit daun dill segar, dihiris

Caranya;
Didihkan air dan masukkan bahan 1~3 dan biarkan di atas api sehingga ayam hampir masak dan kemudian baru masukkan buah sukun. Saya suka masukkan banyak halba dan kalaulah terasa pahit, perlulah tambah air ke dalam sup. Bila dah masak padamkan api dan tabur daun dill, serbuk lada hitam dan akhir sekali garam secukup rasa.

Selamat mencuba. πŸ˜€

Nasihat dari penaja: Kurangkanlah pengambilan MSG…

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s