Puding labu dan avocado

image
Labu ni kecil, dibelah atas dan dibuang biji. Masukkan 1 biji isi avocado dan tutup labu dengan bahagian atas labu dan kukus selama 30 minit.

image

Dah sejuk keluarkan semua isi labu dan avocado dan kisar bersama 1/2 cawan susu sejat penuh krim + 1 cawan susu pekat +2 tbsp koko powder+ 4 biji telur + 2 tbsp tepung jagung dan sedikit garam. Kisar hingga sebati.

image
Kukus selama 30 minit.

Puding ni lembut. Boleh le cuba untuk berbuka puasa.

SELERA RAMADAN

Khasiat Labu

Buah labu yang sering kita masak sebenarnya mengandungi kadar vitamin A, C serta betakaroten dan zat mineral yang tinggi. Buah ni sangat baik untuk mata, kesihatan ginjal, jantung dan meningkat daya tahan tubuh. Kandungan air dan serat yang cukup tinggi mampu melancarkan pencernaan dan mengatasi keradangan pada tubuh badan.

Dikatakan isi labu (dikukus) ini sangat baik untuk kulit, boleh di buat ‘facial mask’ dan digosok pada kulit badan supaya kulit menjadi segar dan bersih.

RESIPI LABU PUDING TELUR

Petang semalam masak labu puding telur untuk juadah buka puasa

image

Kisar 1/2 cawan susu pekat + 1/2 cawan susu cair + 3 biji telur +1/2 sudu teh garam +1 tbsp  tepung jagung + 2 helai daun pandan

image

Masukkan adunan yg dikisar( tapis) kedalam labu yang telah dibuang biji ( labu ni kecil je)

image

Kukus selama 30 minit. Masa kukus tutup labu dengan baki bahagian atas labu yang dipotong ( nak panggil apa ye? Hmm.. Topi labu hahaha…)

image

Bila labu dah suam, saya bakar selama 20 minit ( suhu oven 190° C)

Buah labu banyak khasiat sebab tu saya sering masak untuk keluarga. Ada orang tak boleh makan labu, sebab angin dan sejuk. Bagi saya kalau tak ada apa2 masalah bagus makan labu ni dan galakkan anak2 kerana baik untuk tumbesaran mereka. Biasanya budak2 suka labu sebagai manisan.

Labu kukus

Lewat petang semalam saya masak labu kukus. Ingatkan akan makan berdua bersama suami je, tak sangkalah pula anak2 balik ke rumah dan join in sama. Bagus le jugak, bukan senang dua orang nak habiskan sebiji labu. hehe..

image

image

image

image

 

Bahan-bahan:

  1. 1 biji labu
  2. 3/4 cawan susu pekat
  3. 1/2 cawan susu cair
  4.  4 biji telur
  5.  1/2 sudu teh garam
  6. 1 sudu besar tepung jagung
  7. 4 sudu besar mentega

Cara:

  1. Panaskan periuk pengukus
  2. Buah labu dipotong buang sedikit dibahagian atas. Buang semua biji
  3. Kukus labu sehingga masak. Gemburkan isi labu perlahan-lahan
  4. Kisar susu pekat, susu cair, telur, garam dan tepung jagung sehingga sebati. Tapis dan masukkan ke dalam periuk. Masukkan mentega dan masak di atas api yang sederhana kecil
  5. Bila adunan hampir pekat, cepat-cepat tuang ke dalam labu dan kacau perlahan
  6. Kukus sekejap (tapi saya kukus lama sedikit sebab suami suka labu kukus yang lembik)