Jeruk Mangga Cuka Beras Perang

Assalamualaikum

Baru-baru ini, jeruk mangga asam boi menjadi begitu popular dikalangan warga FB dan ramai menyatakan jeruk mangga itu sedap. Saya pun telah membuatnya dan rasanya memang sedap. Anak saya suka jeruk mangga asam boi dan apabila telah habis, saya rasa dia nak saya buatkan lagi hehehe….
Saya kurang gemar masukkan banyak asam boi dalam makanan kerana kebanyakan asam boi yang dijual di kedai dan supermarket mengandungi saccharin dan bahan pengawet.

Beberapa hari yang lepas, saya buat jeruk mangga tetapi menggunakan cuka beras perang menggantikan asam boi. Kenapa saya guna cuka beras perang? Cuka beras perang menambah rasa kepada makanan dan mengandungi banyak asid amino yang boleh meningkatkan kesihatan badan kerana asid amino membantu pencernaan dan penyerapan nutrien daripada makanan.

Bagi saya jeruk mangga ini sedap dan hari ini sekali lagi saya buat jeruk mangga…

image

image

Bahan-bahan:

1) 1 kg mangga. Hiris sederhana besar
2) 2 1/2 ~3 sudu teh garam himalaya
3) 1 sudu besar gula pasir organik
4) 5 sudu besar cuka beras perang organik
5) 15 biji cili padi dihiris kasar

Cara:

1) Gaul semua bahan sehingga rata dan sebati.
2) Biarkan di suhu bilik selama 4~5 jam. Sekali sekala gaul jeruk mangga dengan senduk supaya rata.
3) Masukkan ke dalam balang/botol kaca.
4) Kemudian simpan dlm peti sejuk
Seperti jeruk mangga asam boi, jeruk mangga ini perlu di biarkan selama 4~5 hari barulah rasa jeruk sebati dan sedap dimakan.

Mangga yang digunakan dalam resipi ini adalah mangga mekal manis. Bagi saya jeruk ini sedap jika pedas sedikit.
Sekiranya anda gunakan buah mangga yang masam, mungkin perlu tambah gula dan kurangkan sedikit cuka beras perang.

Kerabu mangga herba

Semalam dalam perjalanan pulang dari Johor Bahru singgah sekejap di R & R Pagoh, beli buah. Nak beli buah mangga tapi yang muda untuk buat kerabu tak ada. Saya beli jugalah 2 biji, dah kekuningan tapi masih lagi keras jadi boleh jugalah kalau nak buat kerabu.

Teringat semasa zaman remaja dahulu, mak saya suka sangat buat kerabu mangga. Dia akan parut mangga dan masukkan belacan, cuka, gula, bawang, cili padi dan garam. Sedap sangat, tapi saya tak pernah buat kerabu macam tu sebab di rumah saya tak ada belacan dan cuka putih. Dah lama saya tak beli cuka putih sebab saya baca cuka biasa tu tak baik untuk kesihatan. Saya selalunya akan guna cuka epal dalam makanan. Saya juga tak pernah beli belacan sebab suami tak suka. Dia tak tahan dengan bau belacan, jadi semua masakan saya tak pernah masukkan belacan, hehe

Anyway, kerabu mangga herba sedap bagi mereka yang suka makan ulam. Kalau nak buat kerabu ini, kenalah pilih buah mangga yang masam.

image

image

Bahannya:
1) 1 biji mangga di sagat/parut
2) Segenggam daun selasih, segenggam daun kesom, 1 tangkai bunga kantan, 1 labu bawang besar, sedikit daun ketumbar dan cili padi. Semua di hiris nipis
3) 1/2 tbsp madu dan garam secukup rasa. Oleh kerana mangga ini dah masam jadi saya tak masukkan jus limau nipis.

Gaulkan semua bahan sehingga rata.

Dah boleh dihidang! Bagi saya kerabu ini memang sedap dan bukan itu saja, ia juga sangat berkhasiat. Bolehlah cuba, mana tahu anda mungkin suka dengan kerabu yang simple ni 🙂

Puding Prun dan Mangga

Tengah hari semalam saya masak puding prun dan mangga.

image
1 mangkuk mangga (3 biji), 10 biji prun dan 1 kotak santan kara tanpa kolesterol

image
1 tbsp mentega

image
2 cawan air + 3 tbsp gula + buah prun yang di hiris kasar + garam + butter, di masak dengan api yang sederhana sehingga prun kembang dan kemudian masukkan mangga. Biarkan atas api selama 5 minit (kecilkan api).

image
2 tbsp tepung beras + santan. kacau sebati

image

Masukkan adunan santan. kacau hingga masak.

image
hmm….oleh kerana puding ini mengandungi buah mangga, saya suka sejukkan terlebih dahulu sebelum dimakan.. ..

Nampak suami makan dengan penuh asyik! 🙂