Makaroni & Sup krim Bayam

Pagi tadi saya masak sup bayam untuk dimakan dengan makaroni. Sekali sekala makan hidangan vegetarian…. Sayur bayam frozen boleh didapati di supermarket, bahagian frozen food.

image

Sup bayam ini sesuai dihidangkan sebagai appetizer, sarapan atau pun untuk supper.

Jom tengok resipi.
image

image

image

Bahan-bahan:

1) Makaroni. Rebus seperti biasa dan toskan.

Sup Krim Bayam:
1) 1 paket (450g) sayur bayam frozen. Defrostkan ia dan sejat. Perah buang sedikit air bayam.
2) 1 kotak kecil santan kotak kara
3) 3/4 litre air
4) 1 labu bawang besar saiz sederhana besar dipotong kiub, kecil.
5) 3 tbsp thickened cream
6) 2 oz philadelphia cream cheese
7) 1 oz butter
8) 1 1/2 – 2 tbsp tepung gandum.
9) Serbuk kasar lada hitam dan garam.

Cara:
1) Panaskan butter & bawang sehingga bawang menjadi layu.
2) Masukkan tepung gandum dan kacau sehingga sebati.
3) Masukkan air dan bila mendidih baru masukkan dan bayam.
4) Kecilkan api dan reneh selama 5 minit.
5) Satukan keju, santan dan thick cream, kacau sehingga sebati dan masukkan ke dalam adunan bayam dan masak sehingga mendidih sekejap.
6) Akhir sekali masuk serbuk kasar lada hitam dan garam secukup rasa.

Sup ini sedap juga dimakan bersama roti bakar yang disapu dengan sedikit butter atau bersama dengan ayam bakar.

Selamat mencuba. 😉

Advertisements

Makanan sihat

Mari berbuka puasa dengan masakan yang sihat..

Jom cuba resipi-resipi ini.

KERABU IKAN TENGGIRI

 

1449052098380

Bahan-bahan:

1) 1 keping ikan tenggiri dilumur sedikit garam dan dikukus sehingga masak.
2) 1 kuntum bunga kantan, 1 labu bawang besar dan 1 biji tomato di hiris nipis.
3) 3 tangkai daun bawang dan segenggam daun ketumbar dihiris kasar.
4) 1 cili merah dan 2 cili padi, kalau suka pedas kena tambah cili padi, dihiris halus.
5) jus dari 1/2 biji lemon atau lebih kalau suka masam, 1 sudu besar minyak zaitun, 1/2 sudu besar madu dan garam secukup rasa

Caranya:

1) Ikan tenggiri di hancurkan
2) Bahan 2~5 di campur dan di gaul hingga sebati dan akhir sekali masukkan ikan tenggiri dan gaul hingga rata.

KUKUS SENANGIN

 

1449052208306

Sumbat sebanyak yang suka halia muda dan bawang putih yang telah dimayang dan digaul sebati dengan garam dan 1 sudu besar minyak zaitun kedalam ikan yang dibelah. Kukus sehingga masak.

SUP IKAN HERBA KETUMBAR

 

1449052299527

Rebus ikan sehingga masak dan masukkan daun ketumbar yang dihiris. Akhir sekali masukkan lada hitam, jus lemon, sedikit minyak zaitun dan garam secukup rasa.

Selamat mencuba 🙂

MSG

Monosodium glutamate (MSG) : Adakah ia berbahaya?

MSG adalah penambah perisa yang biasanya dimasukkan ke dalam pelbagai jenis makanan. Ia adalah neurotoksin yang sangat berbahaya yang boleh mengecut dan membunuh sel-sel otak (MSG telah dilabelkan excitotoxin kerana ia adalah sejenis bahan kimia yang boleh menyebabkan sel otak menjadi lebih terangsang tanpa kawalan yang membawa kepada kematian sel). Jika anda tahu anda bertindak balas terhadap MSG, anda harus mengelak dari mengambilnya…

Banyak kesan tidak baik yang telah dikaitkan dengan pengambilan MSG yang banyak dan kerap, termasuk:
Obesiti, kerosakan mata, sakit kepala, keletihan dan kekeliruan serta kemurungan.
Simptom MSG boleh melibatkan gejala seperti kebas, kesemutan, sakit dada atau kesukaran bernafas, loya, denyutan jantung yang laju, mengantuk dan lemah.

Menurut Barthram’s Encyclopedia of Herbal Medicine:
Monosodium glutamate syndrome: Pengambilan berlebihan monosodium glutamate (MSG) boleh meningkatkan paras garam dalam badan dan menyebabkan sakit dilengan, leher, bahu dan tulang belakang.

Okay, tu je lah sedikit info tentang MSG dan sekarang jom tengok pula resipi sup ayam yang saya masak semalam. Yang pasti, ianya bebas dari MSG hehe..

SUP AYAM SUKUN
image

Bila tidak ada selera nak makan atau pun badan rasa tidak sihat cubalah masak sup ini, memang menyelera dan menyegarkan, insyaAllah 🙂

Bahan-bahan:
1) 1/2 ekor ayam kampung
2) 2 biji buah tomato di belah 4
3) 1/2 tbsp halba, digoreng tanpa minyak hingga kekuningan dan tumbuk hancur lumat
4) Serbuk lada hitam
5) Buah sukun/ubi kentang, terpulang banyak mana nak masak.
6) Sedikit daun dill segar, dihiris

Caranya;
Didihkan air dan masukkan bahan 1~3 dan biarkan di atas api sehingga ayam hampir masak dan kemudian baru masukkan buah sukun. Saya suka masukkan banyak halba dan kalaulah terasa pahit, perlulah tambah air ke dalam sup. Bila dah masak padamkan api dan tabur daun dill, serbuk lada hitam dan akhir sekali garam secukup rasa.

Selamat mencuba. 😀

Nasihat dari penaja: Kurangkanlah pengambilan MSG…