Sirih meredakan batuk?

Kelmarin saya mengalami kesukaran untuk tidur kerana batuk tanpa henti. Rasanya berjangkit dari mak dan adik saya yang baru pulang dari Mekah. Sakit dada yang amat sangat. Kali akhir saya diserang batuk sebegini ialah pada dua tahun lepas selepas pulang dari menunaikan haji. Saya dapati ramai yang akan mengalami batuk-batuk sekembalinya mereka daripada Tanah Haram, mungkin kerana cuaca dan ramai orang. Walaupun kadang-kadang tu taklah serius sangat tapi ia akan mengambil masa yang lama juga untuk sembuh.

Bangun pagi itu badan rasa sangat letih kerana tak cukup tidur dan juga rasa perit tekak. Saya teringat yang saya pernah tulis tentang daun sirih satu ketika dulu. Selepas sarapan saya pun cuba ambil daun sirih bagi melegakan batuk. Saya kunyah kemudian telan airnya dan buang hampas daun sirih. Saya dapati batuk saya semakin reda dan selama 5 jam saya tidak mengalami batuk tetapi pada lewat tengah hari saya mula rasa kering tekak. Bagi saya daun sirih sangat berkesan bagi melegakan batuk kerana sebelum ini paling cepat batuk boleh hilang pun mengambil masa beberapa hari juga. Bila lewat petang saya kunyah sehelai lagi daun sirih, rasa lega betul… Walaupun tidak sembuh sepenuhnya tapi boleh dikatakan hampir 80 peratus dah kurang..

Namun begitu saya tidak terus mengambil daun sirih kerana saya dapati walaupun batuk banyak berkurangan tapi deria rasa saya juga turut berkurangan… adakah mengambil daun sirih boleh memberi kesan pada deria rasa? Bagaimana dengan mereka yang sering makan sirih dan pinang? Mungkinkah saya seorang saja yang rasa begitu?

Anyway, Alhamdulillah batuk dah banyak berkurangan… dan bila makan sup ayam berempah ini badan pun rasa segar. 🙂

SUP AYAM BEREMPAH

1448590819274

 

 

Bahan-bahan:

1/2 ekor ayam kampung

1 sudu besar biji lada hitam

1 sudu besar biji ketumbar

1 sudu teh biji jintan manis

1/2 sudu teh biji jintan putih

2 inci halia

garam secukup rasa

 

Cara:

Rebus ayam dengan air secukupnya dan masuk semua bahan-bahan di atas. Bila ayam dah masak tutup api baru masukkan garam secukup rasa.

Ok, jom makan sup ayam berempah yang berkhasiat.

 

Broccoli & Leek soup

Pagi tadi masak Broccoli & Leek soup. Soup ini sedap di makan terutama dengan roti bakar ketika sarapan.

image
Leek & Broccoli

image
Leek dihiris nipis dan Broccoli disagat

image
Bahan lain yang di guna ialah mentega 5 tbsp, lada hitam dan sekotak santan kara tanpa kolesterol

image
Masak Leek dan Broccoli bersama mentega. Bila mentega dah cair, kacau hingga rata

image
Kemudian masukkan 2 3/4 mug air dan masak Leek & Broccoli hingga lembut.

image
Campurkan 3 tbsp tepung gandum + sedikit air dan kacau rata. kalau nak soup ini cair, kurangkan tepung

image
Masukkan santan kedalam mangkuk tepung dan kacau

image
Bila Broccoli dan Leek dah lembut barulah masukkan adunan santan. Bila dah mendidih, padamkan api. Masuk 3tbsp nutritional yeast, lada hitam dan garam secukup rasa serta kacau sehingga sebati. Saya suka masukkan nutritional yeast sebab ia berkhasiat dan juga menambahkan rasa sedap sup

image
Dah siap… saya suka tambah lagi 1/2 tsp nutritional yeast sebelum makan.

selamat mencuba 😀

Mushroom Soup 2

Baru je selesai masak mushroom soup. Lagi??
hahaha…
Favourite suami dan anak….. 🙂

image
Menarik sungguh mushroom ni!!

image
Pilih mushroom yang segar agar soup rasa enak

image
Bahan yang diguna adalah butter, lada hitam, tepung gandum, santan kotak kara tanpa kolesterol dan nutritional yeast

image
Bila butter dah cair, gaul sehingga rata

image
Bila mushroom dah masak, masukkan 31/2 tbsp tepung gandum. Mushroom ni keluarkan banyak air, jadi kenalah lebih kan tepung. Gaul hingga sebati kemudian masukkan 2 cawan air dan masak hingga mendidih dan kemudian masukkan 1 kotak santan. Kacau rata hingga santan masak. Akhir sekali masuk 1 tbsp nutritional yeast, lada hitam dan garam secukup rasa.

image
Inilah hasilnya. Hmm….rasa best bila masak sendiri!