Bawang & Madu Merawat Resdung?

Banyak kajian saintifik mendapati bawang mempunyai sebatian semulajadi yang sangat kuat, dapat memberi perlindungan kepada saraf, osteoporosis, katarak, membuang bau toksik dari badan, membersih perut, memperbaiki kulit, meningkatkan sistem kardiovaskular dan sistem imun, melawan pertumbuhan pelbagai tumor, membantu fungsi hormon dan mencegah ulser gastrik. Selain itu bawang juga boleh menurunkan kadar kolesterol, anti diabetes, anti kulat, anti bakteria, menghalang pengerasan arteri, meningkat keanjalan saluran darah dan membantu mengekalkan tekanan darah normal.

Baru-baru ini saya terbaca tentang pengalaman seorang wanita yang sering mendapat jangkitan resdung yang dialaminya semenjak 15 tahun lalu. Dia pernah menjalani pembedahan resdung sebanyak dua kali, namun keadaannya tidak berubah.
Justeru, dia mengambil bawang yang telah direndam dalam madu dan ini telah berjaya memberi kelegaan; rasa sakit dan tekanan pada mukanya segera berkurangan.

Remedinya…

image

Satu labu bawang besar dibelah 8 dan kemudian tarik setiap keping lapisan bawang dan tuangkan madu. Biarkan seketika. Makan kepingan bawang madu sepanjang hari apabila berasa tekanan resdung. Boleh buat satu mangkuk bawang dan disimpan selama beberapa hari sehingga penyakit resdung sembuh.

Dikatakan jus bawang yang dicampur madu boleh juga melegakan batuk.

Jika dah usaha pelbagai cara bagi merawat resdung tidak berjaya, apakata cuba petua ini. Mungkin ia dapat membantu…

Bercakap tentang bawang dan madu, teringat saya, semalam saya juga mengambil bawang dan madu tetapi di dalam salad carrot… ๐Ÿ™‚ So this carrot salad is a healthy dish and tasty!

SALAD CARROT
image
Bahan-bahan:
1) 1 batang carrot disagat
2) 1 kuntum bunga kantan dihiris nipis
3) 1 cili merah dibuang biji dan dihiris nipis
4) 1″ halia dicincang halus
5) 4 ulas bawang merah ( or 1 labu bawang besar)
6) 1 biji tomato dihiris nipis
7) Jus lemon, madu dan garam secukup rasa.

Gaul semua bahan-bahan sehingga sebati.

To stay healthy, eat an onion a day ๐Ÿ™‚

Onion Health Research.

The Alternative Approach: How Onions and Garlic Helps Your Heart

Use Onion For Good Health

Delima

Ketika sedang asyik makan buah delima, tiba-tiba teringat pula pada mak saya. Actually she wanted to name me NILAM, haha…I always wonder why nilam and not delima? To me delima sounds better. Don’t you think so? Hmm… tak terlintas pulak dihatinya nak namakan saya zamrud. ๐Ÿ˜€
Mak saya kata, bila panggil nilam…manja bunyinya!

image
Sabtu lepas beli 3 biji buah delima ni, mahal juga. Sebiji RM 4.20, kecil pula tu tapi isinya bagus. Jadi berbaloilah. Mahal buah ini hampir setanding dengan avocado.

Bila ada kelapangan masa nanti, nak pergi beli anak pokok ini, nak tanam dekat rumah. Saya baca tentang BUAH DELIMA, ia memang sangat menarik. Buah ini sangat berkhasiat.
Masa saya muda dulu, macam-macam saya dengar perihal buah delima… Yang menghairankan saya ketika itu, orang selalu bicara tentang kehebatan kulit buah delima…. Minum air rebusan kulit delima untuk kesihatan jantung, melegakan cirit birit, merawat buasir, melangsingkan badan, jadikan scrub supaya kulit kelihatan cantik dan bersih. Hmm…betul ke semua tu? Sehingga kini yang saya tahu, kulit delima adalah penawar cirit birit. Bagus juga bila kita makan buah delima, kulit jangan dibuang. Potong kecil sebesar syiling 20 sen dan jemur kering. Simpan dalam bekas kedap udara. Bila perlu ambil 4 atau 5 keping dan rendam dalam secawan air panas. Minum 1/2 cawan. kalau masih tak berkesan minum baki selepas beberapa jam. Tak ingat dah petua ni baca dimana!

Benarkah buah delima menawarkan pelbagai manfaat? Adakah ia sehebat buah manggis?

Menurut ibn al-Gayyim; Buah delima menguatkan perut, baik untuk tekak, dada, paru-paru dan batuk.
Dalam American journal of cardiology, minum jus delima setiap hari boleh meningkat fungsi jantung, tekanan darah menjadi normal, menghalang pertumbuhan sel kanser dan meningkat sistem imun.

Bila usia semakin meningkat, sistem imun pun tidaklah sehebat semasa muda, membuat saya terfikir nak tanam pokok delima. -untuk bekalan hari tua hehe, serius ni!

Psyllium Husk dan kesihatan Usus.

Saya selalu kata pada anak2, kesihatan badan bermula dengan kolon yang sihat.

image

image
(Psyllium Husk berasal daripada tumbuhan)

Kandungan serat yang tinggi bertindak melincir dan membersihkan usus dengan serentak. Psyllium Husk juga bertindak sebagai berus untuk menyingkirkan kotoran2 yang melekat pada dinding2 usus tanpa memberi kesan sampingan.
Bila mengambil psyllium husk, perlulah minum air dengan banyak kerana ia akan menjadi kembang dan dapat berfungsi dengan lebih berkesan. Baik untuk sembelit, dan juga cirit birit.

Dikatakan juga psyllium husk boleh mengimbangi tekanan darah dan menurun kadar kolesterol ldl.

Benarkah penyakit bermula dari pengabaian kita terhadap kesihatan usus? Sama2 lah kita cari jawapan…….