Ketika sedang asyik makan buah delima, tiba-tiba teringat pula pada mak saya. Actually she wanted to name me NILAM, haha…I always wonder why nilam and not delima? To me delima sounds better. Don’t you think so? Hmm… tak terlintas pulak dihatinya nak namakan saya zamrud. 😀
Mak saya kata, bila panggil nilam…manja bunyinya!

image
Sabtu lepas beli 3 biji buah delima ni, mahal juga. Sebiji RM 4.20, kecil pula tu tapi isinya bagus. Jadi berbaloilah. Mahal buah ini hampir setanding dengan avocado.

Bila ada kelapangan masa nanti, nak pergi beli anak pokok ini, nak tanam dekat rumah. Saya baca tentang BUAH DELIMA, ia memang sangat menarik. Buah ini sangat berkhasiat.
Masa saya muda dulu, macam-macam saya dengar perihal buah delima… Yang menghairankan saya ketika itu, orang selalu bicara tentang kehebatan kulit buah delima…. Minum air rebusan kulit delima untuk kesihatan jantung, melegakan cirit birit, merawat buasir, melangsingkan badan, jadikan scrub supaya kulit kelihatan cantik dan bersih. Hmm…betul ke semua tu? Sehingga kini yang saya tahu, kulit delima adalah penawar cirit birit. Bagus juga bila kita makan buah delima, kulit jangan dibuang. Potong kecil sebesar syiling 20 sen dan jemur kering. Simpan dalam bekas kedap udara. Bila perlu ambil 4 atau 5 keping dan rendam dalam secawan air panas. Minum 1/2 cawan. kalau masih tak berkesan minum baki selepas beberapa jam. Tak ingat dah petua ni baca dimana!

Benarkah buah delima menawarkan pelbagai manfaat? Adakah ia sehebat buah manggis?

Menurut ibn al-Gayyim; Buah delima menguatkan perut, baik untuk tekak, dada, paru-paru dan batuk.
Dalam American journal of cardiology, minum jus delima setiap hari boleh meningkat fungsi jantung, tekanan darah menjadi normal, menghalang pertumbuhan sel kanser dan meningkat sistem imun.

Bila usia semakin meningkat, sistem imun pun tidaklah sehebat semasa muda, membuat saya terfikir nak tanam pokok delima. -untuk bekalan hari tua hehe, serius ni!

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s