Ikan Bawal Putih Masak Lemak Cekur

Assalamualaikum dan selamat pagi.

Seperti biasa semalam saya masak simple je untuk iftar iaitu Ikan Bawal Putih Masak Lemak Cekur.
Ulam cekur ni kadang-kadang dipanggil juga kencur.
Selain dimasukkan dalam masakan, cekur juga selalu digunakan sebagai ramuan dalam nasi kerabu. Saya suka juga makan ubi cekur sebagai ulam, cicah dengan sambal.
Daun dan ubinya mempunyai aroma yang mempengaruhi rasa pada masakan
So bagi anda yang tidak pernah makan cekur ni, mungkin tidak akan suka atau mungkin juga suka sebab rasanya yang unik.

Ulam cekur ni banyak khasiatnya iaitu:
Daun dibuat ubat pupuk atau losen disapu untuk merawat bengkak, reumatisme, sakit dalam perut, demam panas, sakit mata dan sakit kerongkong. Abu daun diletakkan pada bengkak payudara.
Manakala jus ubi cekur pula digunakan sebagai tonik dan juga ubat untuk mengeluarkan angin dari perut dan usus, mengeluarkan kahak dan lain-lain..

IKAN BAWAL PUTIH MASAK LEMAK CEKUR
image

1 ekor ikan bawal putih saiz sederhana dipotong dua
8 biji cili padi merah ditumbuk hancur
Sedikit serbuk kunyit
3 biji ubi cekur diketuk
3 helai daun muda cekur dihiris nipis
2 batang serai diketuk
1 cawan air
1/2 cawan santan kotak jenama kara
Garam secukup rasa

Cara:

1) Masukkan air, serai, cili padi, serbuk kunyit, ubi cekur ke dalam periuk. Masak sehingga mendidih
2) Masukkan ikan. Bila sudah mendidih masukkan santan, garam dan daun cekur. Reneh sehingga masak

Rujukan:
Ong Hean Chooi: Rempah-ratus, khasiat makanan & ubatan

Advertisements

Khasiat Temu Pauh

Terdapat pelbagai jenis herba temu.

Ada:
Temu pauh
Temu lawak
Temu putih
Temu hitam
Temu emas
Temu kunci

Rizom temu pauh berwarna kekuningan dan mempunyai rasa serta bau seakan buah pauh atau mangga. Ia juga dikenali sebagai temu mangga, temu bayangan dan temu lalab.

Bagi saya temu pauh sedap rasanya. Ramai mengatakan temu pauh nampak macam kunyit tapi saya tengok ada juga semacam halia. Enak dimakan sebagai ulam, ditumbuk campur kedalam sambal dan digoreng dengan sayur.

Khasiat temu pauh adalah:
Anti kanser, merawat ketegangan urat saraf, mengurangkan kolesterol dan darah tinggi serta membantu mengurangkan masalah saluran pencernaan dan saluran darah tersumbat.

Temu pauh juga dimakan bagi mengurangkan stres.

TEMU PAUH

 

1448536983976

 

TEMU PAUH SAYUR CAMPUR

1448537110287

 

 

Bahan-bahan:
1) 4 cili hijau jeruk dihiris
2) 4 helai sayur napa jeruk dihiris
3) 6 tangkai kacang botor segar dihiris
4) 3 pokok daun bawang dihiris
5) 5~6″ temu lawak. Dimayang kasar. Bagi saya lagi banyak lagi sedap
6) 3~4 ulas bawang putih diketuk dan dicincang halus
7) Kicap pekat dan lada hitam

Cara:
1) Tumis bawang putih sehingga kekuningan
2) Masukkan temu puah dan goreng sekejap
3) Kemudian masukkan bahan 1~3
4) Akhir sekali daun bawang, kicap dan lada hitam.

Keistimewaan temu pauh, boleh menambah rasa sedap pada masakan.

Temu pauh juga dimakan untuk awet muda.

Mmm…nanti saya nak kena tanamlah herba ini! hehe…

Rujukan:

Siti Fauziah Yusof: Ulaman di Sekeliling Anda

Khasiat Akar Som

Pokok Akar Som yang juga dikenali sebagai Ginseng Jawa mudah tumbuh dan cepat membiak. Saya beli sepokok kecil, beberapa bulan yang lepas, kini dah merimbun. Saya tanam pokok ini di tepi kolam ikan sebagai tanaman hiasan. Daunnya yang lebar dengan bunga warna pink, membuat laman kolam ikan saya, nampak cantik lah sikit. πŸ™‚

Pokok herba akar som mempunyai khasiat perubatan. Hampir semua bahagian pokok herba ini boleh dimakan. Akar som diguna sebagai aphrodisiac untuk meningkatkan kecergasan badan. Ia juga digunakan bagi merawat masalah hati dan masalah buah pinggang, buasir, cirit birit, haid yang tidak teratur dan keputihan. Ia juga diambil untuk mengeluarkan peluh. Herba akar som boleh meningkat aliran susu badan bagi ibu yang menyusu.

Daun akar som boleh dimakan mentah sebagai ulam atau salad. Ia juga boleh digoreng dan dimasak sup. Untuk dinner semalam, salah satu menu yang dihidangkan ialah ‘Som Jawa Udang Kukus’.

Pengambilan akar som yang berlebihan boleh menyebabkan rasa mual, muntah dan sesak nafas.

POKOK AKAR SOM.
image
Pokok akar som lebih mudah menyerap logam berat daripada tanah. Oleh itu perlu pastikan tanah yang digunakan tidak tercemar dengan logam berat.

SOM JAWA UDANG KUKUS.
image

Bahan-bahan:
1) 1/2 mangkuk kecil akar som yang telah dikukus. Jangan kukus lama.
2) 1/2 mangkuk kecil daun bawang segar yang dihiris
3) 8 ekor udang besar dikukus sekejap dan dihiris
4) Jus 3/4 biji lemon
5) 1/2 labu bawang besar dihiris nipis
6) 3 biji cili padi merah dihiris nipis
7) 1 tbsp minyak bijan
8) Sedikit serbuk kasar lada hitam dan garam secukup rasa.

Caranya:
1) Selepas daun dikukus sekejap saja, segera siramkan dengan air sejuk dan toskan supaya daun tidak menjadi lembik. Jangan perah daun ini walaupun sedikit sebab lendir akan keluar.
2) Dalam mangkuk satukan bahan 4~8, kacau hingga sebati. Kemudian masukkan daun akar som, daun bawang dan udang. Gaul sehingga rata.

Daun akar som ini agak berlendir, jadi saya suka masukkan banyak jus lemon supaya terasa lebih masam.

Ok, selamat mencuba.


●It is not expensive to be well and healthy
.

●Manfaat akar som