Bila suami telefon nak balik makan tengah hari dan beritahu dia tak mahu makan nasi, saya pun fikir elok jugalah saya masakkan meehoon sup untuknya.

Menu yang ringkas dan mudah menyediakannya. Sekali sekala makan meehoon sup bestlah juga. Biasanya bila saya masak meehoon sup, saya suka masukkan daun sawi, carrot dan taugeh. Tapi bila tengok semua bahan tu tak ada jadi saya pun masak je lah dengan bahan-bahan yang sedia ada dalam peti sejuk.

Habis licin meehoon sup, sedaplah tu hehe..

MEEHOON SUP
image

Bahan-bahan:
1) Segenggam ikan bilis direbus dengan 1 1/2 mangkuk air dan tapis ambil airnya.
2) Daging ayam dihiris
3) 4 ulas bawang putih diketuk dan dicincang.
4) 1 mangkuk cendawan baby eringii
5) 2 tangkai daun bawang dihiris
6) 1 biji tomato dihiris kiub
7) 2 biji telur ayam kampung dipukul
8) Serbuk lada hitam, serbuk lada sulah, & garam
9) 1 mangkuk meehoon yang telah direndam.

Caranya:
1) Tumis bawang putih hingga kekuningan
2) Masukkan air rebusan ikan bilis dan daging ayam
3) Bila ayam dah hampir nak masak, masukkan tomato, serbuk lada, lada hitam & cendawan eringii.
4) Masukkan daun bawang & telur dan kacau hingga sebati.
5)Masukkan meehoon dan tutup api. Ops garam secukup rasa.

Sebelum makan, sedap bila ditabur dengan bawang goreng dan cili jeruk.. 🙂

Advertisements

2 thoughts on “Meehoon Sup

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s