KERANA:
Ia kaya dengan nutrien dan sebatian bioaktif. Buah mangga mengandungi vitamin A, C, beta-karotena dan Mineral kalium, kalsium, fosforus dan enzim serta sarat dengan serat.

Khasiat mangga:
Ia dapat meningkatkan kesihatan mata, membantu penghadaman dan pencernaan serta mengekalkan alkali badan. Buah mangga dipercayai dapat membantu menghentikan pendarahan, menguatkan jantung, merawat lemah tenaga fizikal, buasir, tisu bengkak dan masalah paru-paru.
Asid glutamin yang terdapat di dalam mangga mencukupi untuk meningkatkan memori kanak-kanak.

MANGGA MUDA
image
Air rebusan kulit batang pokok atau akar mangga diminum untuk melawas air kecil, menghentikan pendarahan dan mencuci faraj untuk rawatan penyakit keputihan. Manakala air rebusan kulit buah mangga dijadikan minuman tonik. Daun mangga dapat membantu menormalkan tahap insulin dalam darah.

KARI DAGING & MANGGA MUDA
image

image

Saya suka pucuk dan daun muda mangga dimakan sebagai ulam, sedap. Dikatakan daun mangga enak dimasak sebagai sayur. Saya tak pernah cuba, mmm…nanti ke pasar tani bolehlah beli dan masak.

Mulanya rancang nak buat kerabu tapi buah dah kurang ranggup, ye lah dah lama terbiar. Kalau buat kerabu mungkin tak sedap, jadi saya masukkan mangga muda dalam masakan kari daging.

Menyelerakan, hari ini makan nasi bertambah-tambah. šŸ™‚

Rujukan:

Siti Fuziah Yusof: Ulaman di sekeliling Anda
Ong Hean Chooi: Buah, Khasiat Makanan & Ubatan.

Leave a comment