Salam semua

Nak masak apa untuk tengahari ini?
Saya, masak yang mudah-mudah saja seperti masak lemak yang senang untuk disediakan bagi melengkapkan hidangan.

Lauk simple macam ini pun boleh jadi kegemaran saya dan keluarga..makan dengan nasi panas dan diregukan pula dengan kicap cili, sungguh menyelerakan!

image

Bahan-bahan:
1) 200g ikan masin kurau dihiris kiub
2) 3 biji terung bulat dibelah 4 setiap satu dan dikukus sehingga lembut
3) 5 biji cili merah (dibuang biji) dan sedikit cili padi. Kisar/tumbuk, jangan lumat
4) 3 1/2 cawan air
5) 1 kotak kecil santan kotak. Saya guna jenama kara
6) 1/2 sudu teh serbuk kunyit
7) Garam jika perlu

Cara:

1) Panaskan air dan masuk ikan masin
2) Bila ikan masin dan masak, masukkan semua bahan
3) Mendidih sekejap bolehlah padamkan api.

Advertisements

2 thoughts on “Masak lemak terung kurau

    1. Waalaikumussalam. Boleh je nak rebus sekali tapi saya suka kalau terung dikukus dahulu sebab cepat lembut dan juga ada rasa sedikit kelainan, mcm lebih sedap, hehe..
      Saya memang tak masukkan bawang dalam masakan jenis ni tapi kalau buat masak lemak putih baru masukkan bawang dan bahan yang paling penting lada hitam.. πŸ™‚

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s