Ramadan yang di tunggu

Tinggal beberapa hari lagi kita nak sambut Ramadan. Cepat betul rasanya masa berlalu. Sekarang dah pun bulan tujuh, pejam celik pejam celik tup tup bulan dua belas. Kalau panjang umur tambah lagi usia.

Harap2 bulan puasa ni badan sihat dan bertenaga. Pada usia sebegini kena berusaha jaga kesihatan terutama di bulan ramadan, sebab bila dah sakit tak boleh puasa. Rugi kalau tak boleh puasa di bulan ramadan!!

Pada bulan puasa kita disunatkan bersahur. Ada ketika bila bangun sahur tak ada selera nak makan. Saya bila terjadi macam tu, biasanya akan ambil minyak zaitun sebanyak 2 atau 3 sudu makan dan ini benar2 dapat melegakan perut dan akan terasa kurang lapar semasa berpuasa, InsyaAllah.

Bila tiba waktu nak berbuka, kita kena berhati2….. Tak elok minum air banyak semasa buka puasa atau makan bersulam air sebab tak baik untuk perut. Dikatakan bila air terlalu banyak didalam perut bercampur dengan makanan, akan menggangu proses penghadaman kerana enzim yang dikhas kan untuk menghadam makanan telah menjadi cair dan kurang efektif sebab itu kadang2 kita akan merasa sebu, kembung dan senak perut.
Sebaik2nya minum sebelum makan atau lama selepas makan baru minum ( saya dengar, ini petua awet muda dan cara mencegah perut buncit!!). Bila nak berbuka puasa, letak le air dekat sebelah pinggan nasi, bukan apa takut tengah makan, nanti tercekik pulak, boleh kelam kabut dibuatnya!!

Sunat buka puasa dengan kurma dan kalau le rajin, sebelum nak berbuka buatlah jus tembikai. Saya baca jus tembikai bagus untuk detox buah pinggang. Lepas detox tunggu le sekejap, baru makan….

Disini saya ingin mengambil kesempatan untuk mengucapkan ‘ Selamat menyambut ramadan, semoga ibadah didalam bulan yang mulia ini, kita dikurniakan pahala yang berlipat kali ganda, di redhai Allah swt di dunia dan akhirat.’ SALAM UNTUK SEMUA.

Khasiat Chlorella

Kenapa perlu detox? Para penyelidik dan pakar penjagaan kesihatan bersetuju untuk meningkatkan kesihatan dan kecergasan badan, detox adakah satu cara berkesan untuk memulihkan tenaga dan kekal sihat, insyaAllah.

image
Chlorella mampu menyahkan bahan toksik dari badan.

Chlorella mengandungi sumber tertinggi klorofil. klorofil membantu dalam pencegahan penyebaran kanser dengan meningkatkan pengambilan oksigen, oleh itu menggalakkan pembiakkan sel2 darah. Ia juga menguatkan fungsi hati dan meningkatkan keupayaan untuk menghapuskan kulat, bakteria dan racun. Kandungan nutrien yang tinggi boleh membantu untuk mencegah dan merawat pelbagai jenis penyakit seperti masalah yis faraj, alahan, anemia, asma, radang paru2, kemurungan, ketidakseimbangan hormon, gout, artritis, tekanan darah tinggi, kolesterol, ulser, kencing manis dan penyakit degeneratif yang di kaitkan dengan penuaan.

Chlorella juga dapat membantu penghadaman dan serapan makanan. Diet yang kaya dengan daging dan lemak, tekanan dan pencemaran memberi kesan asidik terhadap darah dan menyumbang kepada masalah kesihatan. Sebagai salah satu makanan yang paling alkali, chlorella mempunyai keupayaan untuk mengimbangi tahap pH dengan meneutralkan badan menjadi kurang asidik kepada sedikit beralkali.
image
Selain daripada informasi dari buku ini saya rujuk juga di internet…

chlorella di katakan dapat merangsang sistem imun dan sebagai makanan tenaga untuk mencegah dan menghalang penyebaran kanser, dengan menyediakan semua nutrien yang di perlukan untuk menjalani kehidupan yang sihat….

Mengapa dan kenapa

Pernahkah hati tertanya2, kenapa ye,walaupun sering mengambil berbagai2 jenis supplement, namun badan masih rasa sakit, rasa tak cergas, mudah rasa letih dan kadang2 tak bermaya macam tak ada tenaga nak bergerak. Pernah juga saya dengar keluhan hati beberapa wanita, kata mereka, mengapa tiba2 rasa sayu, sedih, moody, rasa nak marah pada pekara yang remeh temeh,tidak dapat mengawal emosi. Mengapa jadi begini?? Di mana silapnya?? Rasa2, apa puncanya?? Entah le bagi saya setiap sesuatu berlaku pasti ada sebab. Rasa macam tak boleh terima (bila doktor sahkan kita tiada penyakit, kita sehat) kalau orang kata ‘ there is nothing wrong with you’ .  Then how come i feel like this!
Percaya kah anda jika saya katakan makanan menpengaruhi rasa dan perasaan dalam badan kita??? Mempengaruhi hormon???
Teringat saya pada satu ketika dulu saya pernah membaca satu kajian ilmiah dilakukan di England. Bagaimana makanan mempengaruhi perwatakan kanak2. Ada jenis2 makanan bila diberi kepada kanak2 membuat mereka jadi moody, hiperaktif dan nakal.

Jadi bagaimanakah kita boleh merungkaikan permasaalahan ini? kalau ye, sekiranya makanan adalah puncanya. Bagaimana kita nak tahu apa yang boleh dimakan dan apa yang tidak boleh?

Menurut seorang doktor di dalam bukunya (dah lupa nama buku tu), kita perlu melakukan detoxification kerana badan yang mengandungi banyak toksik terutama dibahagian hati akan menghalang supplement2 dan makanan yang berkhasiat diserap dengan berkesan ke dalam tubuh badan.

Menurut doktor yang lain pula, kita perlu mencatat di dalam satu buku nota setiap makanan yang dimakan dan perasaan kita, kesan dari makanan itu, pada ketika itu, satu jam kemudian dan dua jam selepas itu dan seterusnya bagi mengenal pasti makanan yang manakah mempegaruhi jiwa dan perasaan kita.

Saya? Emmm…pukul 7.30 pagi saya sarapan. Minum 1/2 cawan nescafe (nak kurangkan kafein), dua keping roti dengan sekaya, 1 sudu teh habbatussaudah yang dicampur royal jelly dan spirulina. Bagaimana perasaan saya selepas makan? ok dah kenyang, mood ok, ada tenaga tapi bagaimanakah selepas 1,2 atau 3 jam nanti. Adakah timbul perasaan sayu, sedih, moody atau masih ceria. Saya kena tuliskan itu semua setiap kali lepas makan dan insyaAllah dalam sebulan saya boleh mengenal pasti makanan yang merupakan punca permasaalahan ini.

Memang ini memerlukan masa dan tenaga tetapi kita kena berusaha, kerana setiap masaalah kalau dibiar lama akhirnya akan menjadi kronik yang sangat sukar untuk dibaikpulih.

Esok insyaAllah kita sambung lagi dengan topik ini dan juga perbincangan yang pernah berlaku diantara saya dengan pelajar universiti.