Daging Jintan Manis

Assalamualaikum

Resipi hari ini ialah Daging Goreng Jintan Manis…

image

Bahan-bahan:

1) 400g daging lembut/batang pinang
2) 1 sudu besar (tblsp) serbuk jintan manis
3) 10 ulas bawang putih diketuk dan dicincang
4) Cili padi terpulang pada citarasa pedas
5) Garam secukup rasa

Cara:

1) Daging dihiris nipis dan lebar
2) Gaul daging bersama serbuk jintan manis dan garam. Perap selama 1 jam
3) Panaskan minyak secukupnya dan goreng daging sehingga air kering
4) Masukkan bawang putih dan cili padi dan goreng sehingga bawang putih menjadi perang
5) Tuang daging ke dalam tapis dan toskan

Udang MJ

Ketika nak beri nama pada resipi ini, saya tersengeh sendirian. Susah juga rasanya nak beri nama sebab bahan-bahannya simple je. Dulu Daging Jintan so tak kan Udang Jintan jugak. Fikir punya fikir akhirnya dapatlah ilham. Masakan ini diberikan nama Udang MJ, yakni udang masak jintan, hehe..

Walaupun resipi ni biasa je, tapi bagi saya masakan ni best la!

1450618758004

 

 

Bahan-bahannya:
1) 10 ekor udang, buang kepala dan urat hitam. Kulit tidak dibuang
2) 1 labu bawang besar dihiris bulat
3) 3 ulas bawang putih diketuk kemudian dicincang
4) 10 tangkai cili kering, dihiris. Biji dibuang
5) 3/4 sudu teh serbuk jintan manis
6) 1/2 sudu teh biji jintan manis
7) kunyit dan garam secukup rasa

Cara:
1) Perap udang dengan serbuk jintan manis, kunyit dan garam selama 15 minit
2) Tumis bawang besar dan bawang putih hingga sedikit garing. Kemudian masukkan cili kering dan biji jintan manis dan goreng sehingga jintan kelihatan garing dan masukkan udang…

Teringat pulak kat Dato’ Chef Wan, dia kata “bila ekor dan kepala udang bercantum semasa memasak, tu tandanya udang dah masak”.Satu petua yang saya dapat ketika menonton salah satu programnya, 🙂

Ok selamat menjamu selera!

Daging Jintan

Hari ni tiba-tiba terasa nak makan sesuatu yang baru. Jadi saya pun cubalah resipi ini yang saya reka sendiri. Alhamdulillah the dish turn out to be wonderful, I think so! 😀

image

image

Bahan-bahan:
1) 1/2 kilo daging batang pinang, dihiris lebar dan nipis
2) 1 1/2 sudu teh jintan manis dan 1 sudu teh jintan putih ditumbuk hancur
3) 1/2 sudu teh jintan manis ditabur semasa mengoreng daging
4) 7~8 ulas bawang putih, diketuk dan dicincang
5) 3 sudu besar kicap dan garam secukup rasa

Caranya:
1) Daging, jintan yang ditumbuk dan kicap digaul hingga sebati dan diperap selama 1 jam.
2) Panaskan 1 cawan minyak dan goreng daging seperti biasa. Kemudian masukkan bawang putih, biji jintan manis, garam secukup rasa dan goreng hingga masak. Tuang daging ke dalam penapis dan toskan.

Dah pun boleh dihidang.

Selamat mencuba.. 😉