Ketika nak beri nama pada resipi ini, saya tersengeh sendirian. Susah juga rasanya nak beri nama sebab bahan-bahannya simple je. Dulu Daging Jintan so tak kan Udang Jintan jugak. Fikir punya fikir akhirnya dapatlah ilham. Masakan ini diberikan nama Udang MJ, yakni udang masak jintan, hehe..

Walaupun resipi ni biasa je, tapi bagi saya masakan ni best la!

1450618758004

 

 

Bahan-bahannya:
1) 10 ekor udang, buang kepala dan urat hitam. Kulit tidak dibuang
2) 1 labu bawang besar dihiris bulat
3) 3 ulas bawang putih diketuk kemudian dicincang
4) 10 tangkai cili kering, dihiris. Biji dibuang
5) 3/4 sudu teh serbuk jintan manis
6) 1/2 sudu teh biji jintan manis
7) kunyit dan garam secukup rasa

Cara:
1) Perap udang dengan serbuk jintan manis, kunyit dan garam selama 15 minit
2) Tumis bawang besar dan bawang putih hingga sedikit garing. Kemudian masukkan cili kering dan biji jintan manis dan goreng sehingga jintan kelihatan garing dan masukkan udang…

Teringat pulak kat Dato’ Chef Wan, dia kata “bila ekor dan kepala udang bercantum semasa memasak, tu tandanya udang dah masak”.Satu petua yang saya dapat ketika menonton salah satu programnya, 🙂

Ok selamat menjamu selera!

Advertisements

4 thoughts on “Udang MJ

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s