Eryngii & Daikon

Menu sayur untuk berbuka hari ini.

Cendawan Eryngii & Jeruk Daikon Goreng.
image

Saya hanya tumis banyak bawang putih dan tabur serbuk kasar lada hitam. Oops jangan lupa garam secukup rasa. 🙂
image

♥ 😉


Cara buat jeruk

Advertisements

Kimchi & Jeruk.

Pagi tadi mak dan adik saya bertolak pulang ke Alor Setar setelah berada di rumah saya lebih dari 2 minggu dan beberapa hari lepas kami sama-sama buat kimchi. Banyak jugalah kimchi yang kami buat supaya mak saya boleh bawa pulang sebahagian kimchi kegemarannya ini. Kata mak saya, buat banyak boleh stok untuk bulan puasa… mereka suka sangat makan kimchi, dah jadi macam orang korea lah pula, hehe…

Beberapa kajian telah menunjukkan kobis yang diperam kaya dengan vitamin dan mineral yang sangat baik untuk kesihatan badan.

Anyway, jom tengok betapa banyaknya kimchi.. 8 biji kobis napa, dapat satu kuali besar 🙂

KIMCHI KOBIS NAPA

1448535183713

 

 

1448534621626

1448534974899

1448534854080
JERUK DAIKON/LOBAK PUTIH

1448534747354

 

 
Ketika saya di Korea baru-baru ini, dalam satu jamuan saya telah di jamu dengan jeruk daikon.. bagi saya jeruk tu sangat sedap. Jadi saya cubalah buat jeruk daikon, walaupun tidak 100% sama rasanya tapi mungkin 85%, sedap juga… Resipi jeruk daikon saya ikut sama dengan jeruk kai choy dan begitu juga dengan jeruk kobis napa. Saya tak tahu bagaimana rasa jeruk kobis napa sebab pagi tadi sebelum mak saya bertolak pulang saya terus bagi padanya. InsyaAllah, nanti saya akan buat jeruk kobis napa dan kalau sedap bolehlah masukkan dalam blog… 🙂

Resipi kimchi: https://kasihilmar.com/2012/12/16/kimchi-makanan-berkhasiat/

Resipi jeruk daikon dan kobis napa: https://kasihilmar.com/2013/03/28/jeruk-kai-choy-jeruk-kobis-bunga/

Salad & Ayam Daikon

Sejak kebelakangan ini saya suka sangat masukkan daikon ke dalam masakan. Daikon atau lobak putih ini kaya dengan nutrien dan dikatakan sangat berkesan bagi melawan sel-sel kanser.

Daikon ni lebih berkhasiat dimakan mentah tapi tak sedap sebab bagi saya ada rasa maung. Daun daikon juga boleh dimakan. Rasanya sedikit pahit. Biasanya saya cuma buat salad je.. 🙂

1448547043204
Daikon yang telah disagat

1448546951011

AYAM DAIKON

 

1448546766342

 

Bahan-bahan:

1) 1 ekor ayam kampung dipotong 8
2) Air lebih dari paras ayam
3) 2 pokok ketumbar dengan akar dicuci bersih
4) 6 biji tomato ceri dibelah 2
5) 1 labu bawang besar dibelah empat & cili padi dihiris
6) 4 ulas bawang putih diketuk
7) 1~ 2 biji lemon
8) 1 batang daikon disagat nipis dan lebar. Garam secukup rasa.

Bila air dah mendidih masukkan ayam. Kemudian masukkan bahan 3~6 hingga masak. Tutup api baru masuk jus lemon, garam dan akhir sekali daikon. Tutup periuk dan biarkan sepuluh minit atau lebih supaya daikon menjadi lembut dan barulah dihidang.

SALAD DAUN DAIKON

 

1448546646160

Bahan-bahan:

1) Daun daikon dihiris dan dicelur seketika. Toskan dan kemudian perah buang airnya. Rasa daun ini sedikit pahit.
2) 1 biji tomato dihiris kecil.
3) 2 ulas bawang merah dihiris nipis
4) 1 tbsp bijan digoreng tanpa minyak hingga kekuningan.
5) Daun bawang dihiris.
6) Serbuk kasar cili kering.
7) Jus lemon, 1 tsp minyak zaitun, sedikit madu dan garam secukup rasa.

Gaul semua bahan sehingga rata dan biarkan 30 minit sebelum dihidang.

Mudahkan?
Try la.. 🙂

Makanan sihat, insyaAllah badan pun sihat 🙂