Pagi tadi mak dan adik saya bertolak pulang ke Alor Setar setelah berada di rumah saya lebih dari 2 minggu dan beberapa hari lepas kami sama-sama buat kimchi. Banyak jugalah kimchi yang kami buat supaya mak saya boleh bawa pulang sebahagian kimchi kegemarannya ini. Kata mak saya, buat banyak boleh stok untuk bulan puasa… mereka suka sangat makan kimchi, dah jadi macam orang korea lah pula, hehe…

Beberapa kajian telah menunjukkan kobis yang diperam kaya dengan vitamin dan mineral yang sangat baik untuk kesihatan badan.

Anyway, jom tengok betapa banyaknya kimchi.. 8 biji kobis napa, dapat satu kuali besar šŸ™‚

KIMCHI KOBIS NAPA

1448535183713

 

 

1448534621626

1448534974899

1448534854080
JERUK DAIKON/LOBAK PUTIH

1448534747354

 

 
Ketika saya di Korea baru-baru ini, dalam satu jamuan saya telah di jamu dengan jeruk daikon.. bagi saya jeruk tu sangat sedap. Jadi saya cubalah buat jeruk daikon, walaupun tidak 100% sama rasanya tapi mungkin 85%, sedap juga… Resipi jeruk daikon saya ikut sama dengan jeruk kai choy dan begitu juga dengan jeruk kobis napa. Saya tak tahu bagaimana rasa jeruk kobis napa sebab pagi tadi sebelum mak saya bertolak pulang saya terus bagi padanya. InsyaAllah, nanti saya akan buat jeruk kobis napa dan kalau sedap bolehlah masukkan dalam blog… šŸ™‚

Resipi kimchi: https://kasihilmar.com/2012/12/16/kimchi-makanan-berkhasiat/

Resipi jeruk daikon dan kobis napa: https://kasihilmar.com/2013/03/28/jeruk-kai-choy-jeruk-kobis-bunga/

Advertisements

4 thoughts on “Kimchi & Jeruk.

    1. Waalaikumussalam. Kobis napa adalah dari jenis kobis cina. Saya pun kurang pasti, selalu dengar orang panggil sayur sawi putih/kobis cina. Wallahua’lam. šŸ™‚

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s