Lemak Turi & Petai

As-salam semua.
Entri hari ini adalah menu pilihan untuk cuti hujung minggu. Masak lemak daun turi dengan petai boleh dikatakan macam masakan ala-ala kampung. Sesuai sangat kalau dihidang dengan sambal dan ikan masin goreng. Rasanya yang sedikit lemak-lemak pahit dan digabung dengan rasa kelat kulit petai memang boleh menambahkan selera makan.. ya lah, bagi mereka yang suka turi dan petai 🙂

image

Bahan-bahan:

1) 1 mangkuk sayur turi
2) 2 papan petai dihiris bersama kulit
3) 1/2 genggam ikan bilis
4) 3 ulas bawang merah dihiris nipis
5) 1/4 tsp serbuk lada putih
6) 2 cawan air
7) 1 kotak kecil santan kara
8) Garam secukup rasa

Caranya:

1) Masukkan semua bahan 1~7 dan masak sehingga daun turi lembut
2) Akhir sekali masukkan santan dan garam
3) Biar mendidih sekejap lepas itu bolehlah padam api.

Selamat menjamu selera.

Salad Herba

Cuka epal banyak khasiatnya. Oleh kerana ia masam, saya cuba nak variasikan kegunaannya supaya ia dapat di ambil selalu terutama dalam makanan.

Salad herba yang ingin saya kongsikan hari ini simple je resipinya cuma kelainannya disini ialah saya masukkan cuka epal yang kaya dengan vitamin, mineral, dan enzim dengan madu yang diketahui mempunyai ciri-ciri syifa’. Rasa manis madu ini saya seimbangkan dengan rasa masam dari cuka epal.

image

Untuk maklumat lanjut tentang khasiat cuka epal bolehlah rujuk di entri saya terdahulu

image
Salad herba: Daun kesom, Petai & Bawang besar

image
Saya suka masukkan juga 1 tbsp minyak zaitun

image

Seperti salad lain, salad herba mempunyai khasiat yang sangat baik untuk kesihatan badan kita. Sedap di makan bersama nasi panas beserta sambal belacan atau sambal tempoyak.

Very simple and yet very nutritious!

Khasiat Petai

Dah lama tak makan petai!! Tahu petai tu berkhasiat tapi oleh kerana ia boleh menyebabkan bau mulut yang tidak menyenangkan membuat saya jarang sekali beli petai. Hmm… awal pagi tadi suami pergi ke pasar tani. Dia memang suka sangat makan ulam-ulaman, jadi banyak ulam kegemarannya seperti petai, pegaga, terung pipit dan tenggek burung di belinya. Bila nampak petai, teringin la tu. Tunggu saya belikan, tak beli2 hehe..

Berbicara tentang si petai ni, orang yang sering makan petai boleh menghindari diri daripada mendapat kencing manis. Bukan tu saja, dikatakan boleh merawat penyakit jantung, mencuci buah pinggang dan membunuh cacing di dalam perut dan usus.

Petai mengandungi kadar protein dan lemak yang tinggi di samping terdapat juga mineral kalsium, fosforus, zat besi, vitamin A, B1, B2 dan C

image
(Khasiat petai berkurang bila dah kecut)

Petai juga boleh menyegarkan tubuh dan memperbaiki sistem penghadaman, mengelak gejala sembelit, mampu mengurangkan risiko mendapat anemia, mengawal paras gula, menurun tekanan darah tinggi, boleh merawat masalah hati, busung dan bengkak ginjal dan mengurangi risiko strok.

Kandungan serat yang tinggi membuat petai sangat baik untuk pencernaan. Petai juga dikatakan mampu menurunkan suhu panas pada badan. Daun petai direbus dan diminum untuk merawat demam kuning.

image
Buku ini salah satu sumber rujukan.

Walaubagaimana pun elaklah memakan petai pada kuantiti yang banyak kerana ia boleh menyebabkan sakit perut dan cirit birit

Kesederhanaan dalam apa jua biasanya itu yang terbaik…

Petua hilangkan bau petai di mulut;
1/ Kunyah bunga cengkih
2/ kunyah terung
3/ kunyah beras