Sotong Kurri

Salam semua..

Masakan hari ini ialah Sotong Kurri.
Sotong Kurma Kari, hehe..
Saya campur rempah kurma dan kari untuk masak hidangan ini…
Jom tengok resipi

image

Bahan-bahan:

6 ekor sotong saiz sederhana besar, buang kulit dan kerat tiga
1 1/2 sudu besar rempah kurma
1 1/2 sudu besar rempah kari ikan
4 ulas bawang putih dicincang
5 tangkai cili kering dihiris dan buang biji
Cili padi diketuk
3 tangkai daun kari
1 labu bawang besar dibelah dua dan hiris nipis
1/2 cawan minyak

Cara:

1. Satukan rempah kari dan kurma. Masukkan sedikit air, kacau jadikan pes
2. Panaskan minyak, masuk bawang putih dan bawang besar dan goreng sehingga bawang sedikit garing
3. Masukkan rempah, daun kari, cili kering, cili padi dan masak sehingga terbit minyak dan rempah kelihatan sedikit gelap.
4. Masukkan sotong. Kacau sehingga masak
5. Akhir sekali masukkan garam secukup rasa
6. Sebelum hidang, senduk buang lebihan minyak

Advertisements

Kerabu Sotong

Assalamualaikum.
Apa khabar? Hari ni dah genap 2 minggu kita berpuasa.. cepatkan masa berlalu? Rasa macam baru saja kita mula berpuasa dan tak lama lagi kita akan menyambut Aidil Fitri pula. Tentu ada diantara kita dah mula sibuk membuat persiapan Raya.. saya pun tak terkecuali 😀

Anyway, hari ni plan nak masak apa untuk iftar? Semalam saya buat kerabu sotong sebagai satu juadah pembuka selera….

Jom tengok resipi.

image

Bahan-bahan:

4 kacang botor
3 kacang panjang
8 ekor sotong, dibuang kulit
4 ulas bawang merah dihiris nipis
4 helai daun muda limau purut, dibuang urat dan dihiris nipis
2 batang serai yang segar
5 biji cili padi (terpulang)
Jus 1/2 biji lemon (terpulang)
Garam secukup rasa

Cara:

1) Kacang botor dan kacang panjang dicelur sekejap dan kemudian segera rendam dengan air paip supaya suhu panas sayur yang dicelur turun mendadak.
2) Kacang botor dihiris nipis dan kacang panjang juga dipotong kecil
3) Sotong dicelur sekejap dan dihiris
4) Tumbuk serai dan cili padi sehingga lumat
5) Masukkan bahan yang ditumbuk, kacang botor, kacang panjang, sotong, bawang merah, garam, daun limau purut dan jus lemon ke dalam mangkuk. Gaul sehingga rata.
6) Biarkan 30 minit sebelum dihidang

Sotong Kulit Limau

Assalamualaikum

Hari ini saya kongsi satu lagi masakan mudah dan ringkas yang digemari keluarga…

image

Bahan-bahan:

12 ekor sotong saiz kecil
Kulit 1 biji buah limau purut dihiris halus
1 batang serai dihiris nipis
2 batang bunga kantan dihiris nipis
6cm lengkuas dihiris kasar
5 tangkai cili kering dihiris dan dibuang biji
4 ulas bawang putih diketuk dan dicincang
Garam secukup rasa
Minyak untuk menumis

Cara:

Panas minyak ke dalam kuali
Tumis bawang putih sehingga kekuningan.
Masukkan serai, kulit limau, cili kering, lengkuas dan bunga kantan. Goreng sehingga garing
Kemudian masukkan sotong, besarkan api dan kacau sehingga masak.
Jangan biarkan sotong masak lama di atas api nanti sotong akan menjadi keras dan liat.

Sedap 🙂