Manfaat daun ketumbar sangatlah luas. Ia mengandungi kapasiti yang kuat sebagai anti radang bagi membantu melindungi terhadap jangkitan bakteria salmonella dalam produk makanan. Ia juga boleh membantu gejala artritis, meningkat kadar kolesterol HDL, mengurang LDL, membantu pencernaan, mencegah angin dan kembung perut, menghalang jangkitan pada saluran kencing, mengurang rasa loya dan kekejangan ketika haid, melegakan cirit birit, menggalakkan fungsi hati yang sehat, merangsang imun dan bertindak sebagai ekspektoran.

image

image
Daun ketumbar.
(Ramai yang keliru daun ketumbar dengan daun saderi. Daun ketumbar bau lebih kuat dan unik…)

Daun ketumbar dikatakan juga sangat berkesan untuk menyahkan logam berat seperti merkuri, plumbum, aluminium dan bahan toksik lain yang terdapat di dalam tisu, darah dan organ dalam badan. Keracunan logam berat dalam tubuh menjadi punca ketidakseimbangan hormon, kanser, masalah tiroid, gangguan neurologi, kemurungan dan alahan makanan.

Ketumbar dikatakan makanan penyembuhan dan mempunyai lebih besar kepekatan antioksidan daripada beberapa jenis buahan dan sayuran
image
Saya juga suka buku ini untuk rujukan. Banyak lagi buku tentang herba dalam ruangan koleksi buku kesihatan, boleh klik di situ..

Dos yang disyorkan;
Jumlah dos teh ketumbar bergantung kepada masalah kesihatan yang dirawat. Dos yang lazim disarankan ialah 2 tbsp daun ketumbar segar yang telah di cincang dan di rendam ke dalam 1 cawan air panas selama 10 minit.

2 thoughts on “Khasiat daun ketumbar

Leave a comment