Benarkah cara kita menggunakan minyak masak boleh memudharatkan kesihatan badan? Berapa kali agaknya kita ulang guna minyak yang dah digunakan. Bagaimana dengan warna, dah berubah? Ada yang mengatakan selagi tak jadi hitam pekat, selagi itu di gunakan. Alasan, sayang le nak buang, masih lagi ok, tak mahu membazir. You tahu tak minyak sekarang dah mahal?? Hmm.. Takkan saya tak tahu pulak harga minyak! Inilah jawapan yang sering saya dengar. Saya rasa banyak barang2 keperluan dapur lain lagi mahal dari minyak masak tapi kenapa le kita susah sangat nak buang minyak yang diguna berulang kali.

Minyak masak yang diulang guna walaupun kelihatan masih lagi cerah boleh memudharatkan jantung kita. Boleh dapat sakit jantung? ye ke? Banyak faktor yang menyumbang ke arah itu, salah satu nya, ya!
Pernah tak anda dengar kata2, ” di restoran2 dan digerai2, you ingat mereka tu tak ulang guna minyak masak ke?”

Bagi saya, apa yang dilakukan direstoran dan digerai adalah diluar kawalan kita, tapi di dapur kita, kita lah yang menentukan.

Sayangi lah jantung kita…….

Advertisements

3 thoughts on “Cari penyakit.

  1. Puan, bagaimana minyak boleh memudaratkan jantung kita? kalau pakai minyak 2 kali ok tak (minyak nampak masih kuning jernih)? Macam contoh, kita goreng French fries, lepas tu goreng pisang pulak. Puan guna minyak apa utk memasak?

    1. Pn. Zai, saya guna minyak kelapa sawit sebab minyak ini tahan suhu panas. Saya pun macam puan, guna sekali dua je. Minyak banyak memberi kesan pada kesihatan jantung kita. kenapa ye makanan segera boleh memudharatkan kesihatan jantung kita?

  2. Puan kasih, somi ambo sgt2 sensotif hal minyok masak..jadi dia sanggup beli xtra 2 atau 3 botol supaya tak kedekut guna minyak..

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s