Baru-baru ini semasa di pasar tani, saya beli banyak daun-daun ulam. Dah lama saya tak buat nasi kerabu goreng dan sedap juga kalau sekali sekala kita berbuka puasa dengan nasi macam ini.
Biasanya bila goreng nasi kerabu, berbagai jenis ulam kita masukkan. Tapi semalam, saya masukkan juga kacang panjang supaya ada rasa kelainan sedikit. Memang sedap lagi-lagi bila menguyah kacang panjang tu, bunyi krup krap, krup krap, mmm…terasa kerangupannya, hehe…

Anyway, jom tengok satu menu yang ringkas tapi kaya dengan ulam-ulaman yang berkhasiat. 🙂

image

Bahan-bahan:

Nasi sejuk untuk 5 ~ 6 orang makan.
1) 6 ulas bawang merah, 3 ulas bawang putih dan cili padi dihiris nipis
2) Ikan masin kurau dihiris kecil-kecil. Kalau letak banyak ikan masin, nasi kerabu akan lebih terasa sedap.
3) Ulam: daun kesom, daun putat, daun gajus, daun selom, daun tenggek burung, daun kaduk dan daun mengkudu diracik. Berapa banyak? agak2lah ya..
4) 2 kuntum bunga kantan, 4 helai daun limau purut dan 2 batang serai dihiris nipis
4) 5 tangkai Kacang panjang dihiris 1 cm

Cara:
1) Tumis bahan no. 1 hingga kekuningan dan masukkan ikan masin.
2) Bila ikan masin hampir nak garing masukkan nasi dan kacau sehingga rata.
3) Akhir sekali masukkan bahan-bahan yang baki dan kacau sehingga rata.
4) Kalau dah letak banyak ikan masin mungkin tidak perlu masukkan garam.

Ok. Selamat berbuka…

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s