Assalamualaikum..
Saya suka sangat makan dan buat jeruk sayur kai choy.
Entri kali ini saya khaskan kepada peminat jeruk sayur ini hehe..

Tiga minggu lepas saya beli 8 pokok sayur kai choy. Buat pertama kali saya cuba guna cuka beras perang menggantikan cuka epal. Saya tak sangka, hasilnya lagi sedap! bagi saya lah. πŸ™‚
Bagi mereka yang pernah cuba resipi jeruk kai choy dengan cuka epal, apakata cuba pula guna cuka beras perang. Mungkin citarasa anda sama dengan saya.
Resipinya hampir sama yang sebelum, cuma saya olahkan sedikit, antaranya lebihkan cuka, kurangkan air dan saya tidak masukkan halia dan bawang putih ke dalam air rebusan untuk celur.

Jom tengok resipi..

image

Resipi ini untuk 4 pokok sayur kai choy. Sekiranya pokok yang besar, perlu lebihkan sukatan bahan.
Bahan-bahan:
1) 3 liter air.
2) 4 pokok sayur kai choy. Leraikan setiap daun besar, pilih daun yang terbaik. Saya guna hampir semua daun pokok sayur kai choy. Bahagian kelopak kecil jangan leraikan dan belah dua pokok sayur kai choy. Bersihkan setiap daun.
3) 1 cawan gula, saya guna gula organik.
4) 1 1/2 cawan cuka beras perang
7) 5 cawan air suhu bilik/air mineral
8) 3 sudu besar/ tablespoon garam himalaya

Β 

Cara:

1) Masak 3 liter air hingga mendidih. Celur sayur selama 30~45 saat. Kalau batang sayur besar, lebihkan sedikit masa celur.
2) Segera rendam sayur yang dicelur dengan air paip supaya suhu panas sayur yang dicelur turun mendadak. Rendam selama 15 minit dan toskan
3) Susun sayur kai choy ke dalam bekas/balang
4) Masukkan 5 cawan air, 1 1/2 cawan cuka beras perang, gula dan garam ke dalam bekas kaca yang besar. Kacau sehingga gula dan garam larut dan kemudian tuangkan semuanya ke dalam bekas/ balang sayur.
5) Simpan balang sayur dalam peti sejuk.
6) Saya dapati jeruk sayur kai choy sedap dimakan selepas 2 minggu
7) Jeruk kobis ini boleh dimakan selepas 24 jam dan ianya boleh tahan selama 6 bulan. InshaaAllah.

Sejak saya dah tahu buat jeruk sayur kai choy, kalau saya ternampak jeruk ini di supermarket, saya dah tak ada perasaan teringin nak beli hehe..

Selamat mencuba!

Advertisements

10 thoughts on “Sayur Kai Choy & Cuka Beras Perang

  1. Saya pun buat sendiri sayur jeruk ni. Belajar dgn mak. Saya membuat sendiri telur masin, ikan masin dan cili sos yang sesuai di makan atau dimasak lauk sweet n sour..

    1. Waa…., Nor buat sendiri jeruk sayur, telur masin, ikan masin dan cili sos…
      Satu kepuasan kan bila buat semua tu sendiri dan yang pasti jaminan kebersihan dan halal.. terbaik gitu!

    1. Waalaikumussalam. Kak tak pernah buat jeruk sayur guna cuka kurma tapi mungkin boleh… lain jenis cuka berkemungkinan akan mempengaruhi rasa dan mungkin juga lebih sedap. Mungkin Liza cuba sedikit dulu..
      Selamat mencuba. πŸ™‚

    1. Saya suka masukkan ke dlm masakan asam pedas, masak lemak kuning, goreng dn juga mkn mentah (gaul dgn bawang segar dan cili padi) πŸ™‚

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s