Jeruk Daging

As salam semua.
Macammana first day berpuasa hari ini? Masak apa untuk berbuka?

Hari ini saya nak kongsi resipi jeruk daging yang saya buat pada 3 minggu yang lepas. Saya juga buat jeruk ikan tenggiri. Cara membuatnya sama je macam jeruk daging cuma gantikan daging dengan ikan.

Pada bulan puasa, terutama di waktu sahur, selalunya saya memang kurang ada selera makan. Tu yang saya buat jeruk daging dan ikan ni… sebagai pembuka seleraπŸ™‚

Selamat mencuba!

image

Bahan-bahan:

1.5 kilo daging (saya guna daging yang lembut)
4 biji jus lemon
1 biji lemon di hiris
Garam himalaya

Cara:

1. Daging dihiris nipis. Jika daging sukar dihiris, masukkan ketulan daging ke dalam peti sejuk. Biarkan daging beku sedikit kemudian barulah dihiris.
2. Letak beberapa hirisan lemon ke dalam bekas kedap udara
3. Lumur setiap pemukaan kepingan daging yang telah dihiris dengan garam dan letak ke atas hirisan lemon. Perah lemon ke atas daging dan kemudian susun lapis kedua dan perah lemon ke atas lapisan kedua. Buat begitu seterusnya sehingga habis. Tutup bekas. Biarkan di suhu bilik selama 8~12 jam untuk proses penapaian.
4. Akhir sekali letak hirisan lemon di atas hirisan daging. Tutup bekas dan simpan dalam peti sejuk.

Cara masak: Goreng seperti goreng daging biasa…

Sayur Kai Choy & Cuka Beras Perang

Assalamualaikum..
Saya suka sangat makan dan buat jeruk sayur kai choy.
Entri kali ini saya khaskan kepada peminat jeruk sayur ini hehe..

Tiga minggu lepas saya beli 8 pokok sayur kai choy. Buat pertama kali saya cuba guna cuka beras perang menggantikan cuka epal. Saya tak sangka, hasilnya lagi sedap! bagi saya lah. πŸ™‚
Bagi mereka yang pernah cuba resipi jeruk kai choy dengan cuka epal, apakata cuba pula guna cuka beras perang. Mungkin citarasa anda sama dengan saya.
Resipinya hampir sama yang sebelum, cuma saya olahkan sedikit, antaranya lebihkan cuka, kurangkan air dan saya tidak masukkan halia dan bawang putih ke dalam air rebusan untuk celur.

Jom tengok resipi..

image

Resipi ini untuk 4 pokok sayur kai choy. Sekiranya pokok yang besar, perlu lebihkan sukatan bahan.
Bahan-bahan:
1) 3 liter air.
2) 4 pokok sayur kai choy. Leraikan setiap daun besar, pilih daun yang terbaik. Saya guna hampir semua daun pokok sayur kai choy. Bahagian kelopak kecil jangan leraikan dan belah dua pokok sayur kai choy. Bersihkan setiap daun.
3) 1 cawan gula, saya guna gula organik.
4) 1 1/2 cawan cuka beras perang
7) 5 cawan air suhu bilik/air mineral
8) 3 sudu besar/ tablespoon garam himalaya

Β 

Cara:

1) Masak 3 liter air hingga mendidih. Celur sayur selama 30~45 saat. Kalau batang sayur besar, lebihkan sedikit masa celur.
2) Segera rendam sayur yang dicelur dengan air paip supaya suhu panas sayur yang dicelur turun mendadak. Rendam selama 15 minit dan toskan
3) Susun sayur kai choy ke dalam bekas/balang
4) Masukkan 5 cawan air, 1 1/2 cawan cuka beras perang, gula dan garam ke dalam bekas kaca yang besar. Kacau sehingga gula dan garam larut dan kemudian tuangkan semuanya ke dalam bekas/ balang sayur.
5) Simpan balang sayur dalam peti sejuk.
6) Saya dapati jeruk sayur kai choy sedap dimakan selepas 2 minggu
7) Jeruk kobis ini boleh dimakan selepas 24 jam dan ianya boleh tahan selama 6 bulan. InshaaAllah.

Sejak saya dah tahu buat jeruk sayur kai choy, kalau saya ternampak jeruk ini di supermarket, saya dah tak ada perasaan teringin nak beli hehe..

Selamat mencuba!

Jeruk Limau Kasturi

Assalamualaikum

image

Jeruk buah limau kasturi ini saya buat sebulan yang lalu.
Hari ini saya dapati kulit limau dah pun lembut, jadi bolehlah nanti saya masukkan ke dalam masakan atau cuci ambil kulitnya saja, hiris nipis-nipis dan gaul bersama cili tumbuk atau sambal belacan.

Berselera makan nasi bila dihidangkan sambal kulit limau dengan ikan goreng atau ikan bakar….

JERUK LIMAU KASTURI
Bahan-bahan:

1) 50 biji buah limau kasturi dicuci bersih dan toskan
2) 1 sudu besar garam himalaya di tabur ke dalam bekas/botol
3) Potong buang sedikit kulit dibahagian tangkai buah dan kemudian limau kasturi dibelah empat tetapi jangan putus
4) Biarkan biji
5) Sapu kulit limau dgn garam dan gosokkan garam dibahagian celah-celah limau kasturi
6) Susun limau kasturi ke dalam bekas/ botol yang telah ditabur garam dan tekan sehingga padat.
7) Sekali sekali balik2kan botol dan goncang.
8) Tekan buah limau kasturi hingga padat dan jus limau akan keluar meliputi kulit limau. Buat setiap hari. Simpan tempat gelap. Selepas 3 hari bolehlah simpan dalam peti sejuk
9) Jerukkan buah limau kasturi selama 1 bulan atau sehingga kulit limau menjadi lembut.
10) Simpan dalam peti sejuk, jeruk buah limau kasturi boleh tahan selama 6 bulan inshaaAllah

Selamat mencuba!

Previous Older Entries