MSG

Monosodium glutamate (MSG) : Adakah ia berbahaya?

MSG adalah penambah perisa yang biasanya dimasukkan ke dalam pelbagai jenis makanan. Ia adalah neurotoksin yang sangat berbahaya yang boleh mengecut dan membunuh sel-sel otak (MSG telah dilabelkan excitotoxin kerana ia adalah sejenis bahan kimia yang boleh menyebabkan sel otak menjadi lebih terangsang tanpa kawalan yang membawa kepada kematian sel). Jika anda tahu anda bertindak balas terhadap MSG, anda harus mengelak dari mengambilnya…

Banyak kesan tidak baik yang telah dikaitkan dengan pengambilan MSG yang banyak dan kerap, termasuk:
Obesiti, kerosakan mata, sakit kepala, keletihan dan kekeliruan serta kemurungan.
Simptom MSG boleh melibatkan gejala seperti kebas, kesemutan, sakit dada atau kesukaran bernafas, loya, denyutan jantung yang laju, mengantuk dan lemah.

Menurut Barthram’s Encyclopedia of Herbal Medicine:
Monosodium glutamate syndrome: Pengambilan berlebihan monosodium glutamate (MSG) boleh meningkatkan paras garam dalam badan dan menyebabkan sakit dilengan, leher, bahu dan tulang belakang.

Okay, tu je lah sedikit info tentang MSG dan sekarang jom tengok pula resipi sup ayam yang saya masak semalam. Yang pasti, ianya bebas dari MSG hehe..

SUP AYAM SUKUN
image

Bila tidak ada selera nak makan atau pun badan rasa tidak sihat cubalah masak sup ini, memang menyelera dan menyegarkan, insyaAllah πŸ™‚

Bahan-bahan:
1) 1/2 ekor ayam kampung
2) 2 biji buah tomato di belah 4
3) 1/2 tbsp halba, digoreng tanpa minyak hingga kekuningan dan tumbuk hancur lumat
4) Serbuk lada hitam
5) Buah sukun/ubi kentang, terpulang banyak mana nak masak.
6) Sedikit daun dill segar, dihiris

Caranya;
Didihkan air dan masukkan bahan 1~3 dan biarkan di atas api sehingga ayam hampir masak dan kemudian baru masukkan buah sukun. Saya suka masukkan banyak halba dan kalaulah terasa pahit, perlulah tambah air ke dalam sup. Bila dah masak padamkan api dan tabur daun dill, serbuk lada hitam dan akhir sekali garam secukup rasa.

Selamat mencuba. πŸ˜€

Nasihat dari penaja: Kurangkanlah pengambilan MSG…

Khasiat Buah Naga

Buah naga pada asalnya dikenali sebagai pitaya, mempunyai manfaat kesihatan yang luar biasa. Ia boleh meningkatkan daya ingatan dan kadar metabolisme badan. Buah ini secara semulajadi berkeupayaan mengawal tekanan darah dan menurunkan paras gula dalam darah.

Buah naga kaya dengan antioksidan, vitamin, zat galian dan dengan itu ia membantu meningkatkan sistem imun, mengekalkan kesihatan jantung dan kulit. Buah ini juga baik untuk asma dan kesihatan mata. Kajian menunjukkan buah naga merah sangat baik untuk sistem peredaran darah, juga memberi kesan mengurangkan tekanan emosi dan meneutralkan toksik dalam darah.

image

Buah naga bukan sahaja sedap dimasukkan ke dalam salad buah-buahan, ia juga boleh dibuat minuman yang menyegarkan.

Dragon Fruit Benefits

Petola Ular

Petola Ular
Peria Ular
Labu Ular

Sayur yang sama… πŸ™‚
Bagi saya sayur ini sedap dimasak dengan rempah kari. Tapi ada juga setengah orang suka petola ular direbus begitu saja dan dicicah makan dengan sambal belacan.

Jom baca tentang kelebihan sayur petola ular ini..

Petola ular juga dikenali sebagai snake gourd adalah diantara sayuran yang sangat popular di Negara India. Ia ditanam secara biji dan merupakan sayuran yang berkhasiat.

Petola ular adalah antibiotik semulajadi, ekspektoran dan julap. Ia juga boleh memecah kahak, mengeluarkan nanah, membuang toksik,Β anti radang, menyejukkan badan dan membantu mengeluarkan cecair badan serta tonik untuk jantung.
Petola ular kaya dengan serat dan ia boleh membantu penghadaman dan melegakan sembelit.

image

Buah yang muda boleh direbus, digoreng atau dimasak kari. Manakala buah yang tua tidak boleh dimakan kerana rasanya pahit dan bersabut keras. Pucuk dan daun muda dimakan sebagai sayur. Air rebusan akarnya diminum untuk rawatan demam kuning, merangsang buang air kecil dan penghasilan susu ibu serta merawat najis berdarah.

image

KARI PETOLA ULAR
image

Bahan:
1) 2 batang petola ular dihiris dan buang biji
2) 1 tbsp rempah campur
3) 2 1/2 tbsp rempah kari ikan digaul sebati dengan 1/3 cawan air
4) Sedikit ikan bilis
5) Air asam jawa & garam

Caranya:
1) Panaskan minyak dan tumis rempah campur hingga kekuningan
2) Masukkan rempah kari dan goreng hingga naik minyak
3) Masukkan ikan bilis dan 1/2 cawan air
4) Kemudian baru masukkan petola, air asam jawa dan garam secukup rasa. Bila hampir kering baru tutup api.

Selamat menjamu selera.

Natural health cure, snake gourd

Ong Hean Chooi : Sayuran khasiat makanan dan ubatan