MSG

Monosodium glutamate (MSG) : Adakah ia berbahaya?

MSG adalah penambah perisa yang biasanya dimasukkan ke dalam pelbagai jenis makanan. Ia adalah neurotoksin yang sangat berbahaya yang boleh mengecut dan membunuh sel-sel otak (MSG telah dilabelkan excitotoxin kerana ia adalah sejenis bahan kimia yang boleh menyebabkan sel otak menjadi lebih terangsang tanpa kawalan yang membawa kepada kematian sel). Jika anda tahu anda bertindak balas terhadap MSG, anda harus mengelak dari mengambilnya…

Banyak kesan tidak baik yang telah dikaitkan dengan pengambilan MSG yang banyak dan kerap, termasuk:
Obesiti, kerosakan mata, sakit kepala, keletihan dan kekeliruan serta kemurungan.
Simptom MSG boleh melibatkan gejala seperti kebas, kesemutan, sakit dada atau kesukaran bernafas, loya, denyutan jantung yang laju, mengantuk dan lemah.

Menurut Barthram’s Encyclopedia of Herbal Medicine:
Monosodium glutamate syndrome: Pengambilan berlebihan monosodium glutamate (MSG) boleh meningkatkan paras garam dalam badan dan menyebabkan sakit dilengan, leher, bahu dan tulang belakang.

Okay, tu je lah sedikit info tentang MSG dan sekarang jom tengok pula resipi sup ayam yang saya masak semalam. Yang pasti, ianya bebas dari MSG hehe..

SUP AYAM SUKUN
image

Bila tidak ada selera nak makan atau pun badan rasa tidak sihat cubalah masak sup ini, memang menyelera dan menyegarkan, insyaAllah 🙂

Bahan-bahan:
1) 1/2 ekor ayam kampung
2) 2 biji buah tomato di belah 4
3) 1/2 tbsp halba, digoreng tanpa minyak hingga kekuningan dan tumbuk hancur lumat
4) Serbuk lada hitam
5) Buah sukun/ubi kentang, terpulang banyak mana nak masak.
6) Sedikit daun dill segar, dihiris

Caranya;
Didihkan air dan masukkan bahan 1~3 dan biarkan di atas api sehingga ayam hampir masak dan kemudian baru masukkan buah sukun. Saya suka masukkan banyak halba dan kalaulah terasa pahit, perlulah tambah air ke dalam sup. Bila dah masak padamkan api dan tabur daun dill, serbuk lada hitam dan akhir sekali garam secukup rasa.

Selamat mencuba. 😀

Nasihat dari penaja: Kurangkanlah pengambilan MSG…

Coriander – Cilantro

Hari ini saya nak berkongsi info mengenai rempah yang banyak digunakan dalam masakan Melayu dan India, iaitu ketumbar.
Herba dan rempah yang turut dikenali sebagai cilantro dan coriander ini mempunyai banyak manfaat kesihatan. Sebelum ini saya pernah tulis tentang khasiat daun ketumbar (Cilantro). Mari kita tengok apakah kelebihan biji ketumbar (Coriander) …

Air biji ketumbar atau pun coriander ‘tea’ boleh membantu mengeluarkan angin dari perut dan usus, merangsang mengeluarkan kahak, menaikkan selera, merendahkan gula dalam darah, merendahkan paras kolesterol, melegakan rasa loya, melindungi daripada jangkitan saluran kencing dan membantu penghadaman. Ia juga boleh merawat kembung perut, batuk, sakit tekak, insomnia, reumatisme, gout, ruam dan migrain.

Coriander and Cilantro are from the same plant.
image

Cilantro herb
image

Coriander Spice
image

Coriander ‘tea’. I like it, the taste is ok and the smell is nice 🙂
image

Cara mengambil:
1) Rebus 1 tsp biji ketumbar dengan 1 cawan air selama 10 minit. Tapis dan minum 1 cawan selepas makan
2) Rendam 2 tsp biji ketumbar dalam 1 cawan air panas selama 20 minit, tapis dan minum 1 cawan sehari.

Pengambilan berlebihan biji ketumbar boleh menyebabkan masalah kepada sistem saraf.
Jangan overdose ya!

Ref:
HERBS – THE HEALING NATURE
The Desktop Guide to Herbal Medicine

Herba Tarragon

Tarragon, yang dikenali sebagai “raja herba” di Perancis, digunakan secara meluas untuk perisa terutamanya dalam masakan Mediterranean. Ia tumbuhan aromatik yang kaya dengan fitonutrien dan antioksidan.

Herba tarragon telah digunakan juga sebagai ubat tradisional untuk merangsang selera makan dan mengurangkan gejala anorexic. Ia juga digunakan untuk merawat arthritis, kembung perut, gout, insomnia, loya, rheumatism, pencernaan dan membantu mengurangkan sakit gigi dan gusi (kunyah beberapa helai daun segar tarragon dan pesnya diletakkan dibahagian gigi yang sakit. Ini akan memberi rasa kebas pada gigi yang sakit)

image

Tarragon segar mempunyai rasa yang sangat kuat dan biasanya sedikit saja tarragon dimasukkan pada saat akhir dalam masakan untuk mengekalkan rasa.

Teh Terragon:
1 1/2 tsp daun kering terragon direndam dalam 1 3/4 cawan air panas selama 40 minit (tutup cawan), tapis dan minum semasa masih suam dan sejam sebelum masuk tidur. Teh tarragon dikatakan dapat membantu merawat insomnia.

Kalau ada masalah nafas berbau, kunyah daun terragon boleh menyegarkan nafas.. 🙂

Sumber:
1) The Desktop Guide to Herbal Medicine
2) Heinerman’s Encyclopedia of Healing Herbs & Spices