Saya suka sangat masakan ikan patin tempoyak. Dah lama benar tak makan. Hari ini rasa teringinlah pulak tapi tempoyak tak ada, ikan patin pun tak ada. Durian segar dan ikan senangin adalah. Sebelum ini tak pernah masak lauk pauk guna durian segar. Saya fikir, cuba je lah. Kalau tak cuba mana nak tahu sedap ke tidak masakan ini, kan?

Haaaa… anak saya kata rasa masakan ini lebih kurang sama masak tempoyak. Bertambah juga dia makan, Alhamdulillah ๐Ÿ™‚

Jom tengok resipi..
image

image

Bahan-bahan:

1/2 cawan isi durian dilenyek serta digaul sebati dengan 1/2 biji jus lemon.

1) 1 ekor ikan senangin dikerat tiga.
2) 2 ulas bawang putih
3) Cili padi
4) Serbuk kunyit/kunyit hidup
5) 1″ lengkuas
6) 1 batang serai di ketuk
7) 1 kuntum bunga kantan dibelah dua
8) Sedikit daun kesom
9) 3 keping asam gelugur & garam secukup rasa

Cara:
1) Tumbuk bawang putih, cili padi & serbuk kunyit.
2) Didihkan air secukupnya & masukkan bahan yang ditumbuk.
3) Masukkan durian dan kacau hingga sebati.
4) Kemudian masukkan ikan dan semua bahan 5~9. Bila didih renehkan sekejap.

Kalau rasa nak lebih masam bolehlah tambahkan jus lemon.

Ok, you all bolehlah try. ๐Ÿ˜€

Advertisements

2 thoughts on “Senangin masak durian

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s