Masalah tekanan darah tinggi

Satu hari ketika saya dan kawan2 berjalan di kaki bukit, salah seorang berkata ” I kalau tak datang jalan ke sini, tekanan darah akan naik. lagi pun, I tak ambil ubat darah tinggi”
Saya pun berkata ” Ye lah, makan ubat darah tinggi nanti ada kesan sampingan. kalau kita boleh elak, elaklah….”

Kenapa ye sekarang ini ramai sangat orang dapat masalah tekanan darah tinggi. Dulu-dulu orang tua je yang makan ubat darah tinggi, sekarang ini umur 30an pun ada yang makan. Ramai yang tidak menyedari bahawa mereka mempunyai tekanan darah tinggi. Tambahan pula masalah ini tidak memberi sebarang tanda-tanda diperingkat awal. Bukan itu saja, ada juga yang menghidap tekanan darah tinggi bertahun-tahun tanpa mengalami sebarang simpton. Sedar-sedar dah kronik. Bahaya kan kalau macam ini?
Rasa sihat tapi sebenarnya tak sihat, makan tak pantang sebab sentiasa rasa tak ada problem!
Bagi pandangan saya, bila kita dah meningkat usia, elok la kita sekali sekala jumpa doktor, Check yang mana patut. Bukan apa, bila kita tahu ada masalah, kita akan lebih berjaga-jaga, betul tak?

Tapi apakah yang menyebabkan tekanan darah tinggi?
Adakah kerana gaya hidup yang tidak sihat meningkatkan tekanan darah?
Bolehkah tekanan darah tinggi dikawal dengan diet yang betul?

(Alat di bawah ini boleh memantau tekanan darah)
image

image
(Mengukur tekanan darah sendiri adalah salah satu cara yang baik dalam menguruskan kesihatan badan.)

Tekanan darah tinggi berlaku bila jantung menggunakan tekanan yang berlebihan bagi mengepam darah ke urat dan arteri. Apabila tekanan darah meningkat berkali-kali, ia boleh menyebabkan hipertensi kronik yang menyebabkan serangan jantung, kegagalan buah pinggang dan strok.

Semua orang tahu masalah ini merbahaya. Tapi apakah puncanya? Ada beberapa faktor yang boleh menyumbang kepada tekanan darah tinggi;
Merokok, Obesiti-berat badan berlebihan, Tidak aktif dan juga kurang bersenam, Usia- lebih tua risiko lebih tinggi, Genetik, Penyakit Kronik buah pinggang, Stres, pengambilan garam yang berlebihan, Diet tinggi lemak dan juga kencing manis

Boleh ke masalah ini diatasi? Ada kata boleh dan ada berpandangan tidak mungkin. Terdapat banyak kisah dalam internet dan buku-buku menunjukkan mereka-mereka yang berjaya menurunkan tekanan darah kepada paras normal dengan membuat perubahan pada gaya hidup yang sihat termasuk pengurangan pengambilan garam, memperbaiki diet dan senaman. Selain daripada itu seseorang itu perlu juga bijak mengurus atau mengawal stres kerana stres boleh meningkat tekanan darah.

image

(Bagi mereka yang tiada masa untuk bersenam di luar mungkin treadmill yang terdapat di rumah boleh membantu melakukan senaman pada bila-bila waktu.)

Bagi saya kita kena luangkan masa untuk buat aktiviti fizikal, tak kiralah berjogging, berjalan naik bukit, treadmill, berbasikal, pergi gim atau apa saja, yang penting kita kena pastikan otot2 kita sentiasa bersenam. Jadi dengan meningkatkan aktiviti fizikal, seseorang itu boleh menurunkan tekanan darah dalam beberapa minggu saja.

Berjalan adalah senaman berimpak rendah dan selamat dan biasanya sesuai untuk semua peringkat umur. Kerap berjalan akan menjadikan jantung kuat.

Tidak mudah untuk mengubah tabiat makan. Tapi inilah cara yang terbaik bagi menurunkan tekanan darah tinggi dengan memantau apa yang dimakan. Tingkatkan kandungan potassium dan magnesium kerana zat galian ini dapat mengurangkan kesan sodium pada tekanan darah. Sumber yang baik ialah buah-buahan dan sayur-sayuran. Pastikan pengambilan air dan tidur yang mencukupi…

Perubahan pada gaya hidup yang sihat bukan saja boleh mengelakkan diri dari mendapat tekanan darah tinggi, malah ia boleh juga mengurangkan keperluan kepada ubat.

Di bawah adalah buah-buahan, sayur- sayuran dll yang tinggi kandungan patassium dan juga magnesium.

image

image

image

image
Sebentar tadi saya kisar 7 biji kurma + 3 biji buah aprikot kering + 1 tsp serbuk koko + 1 gelas air. Hmm… minuman berkhasiat untuk sarapan pagi saya 🙂

Bila kita berusaha menangani masalah ini, insyaAllah kesihatan badan akan lebih baik…….. 🙂

Mendepani Cabaran Menopaus

Teringat pada perbualan saya dengan seorang teman pada satu waktu dahuluuu…

“You dah ke menopaus”? Tiba-tiba dia ajukan soalan itu kepada saya? Terkejut saya dengan pertanyaan itu!!
Dan dengan penuh kehairanan saya jawab, “belum”.
“I dah menopaus”, katanya.
“Eh tak mungkin, kitakan sebaya dan umur belum lagi cecah 40, takkan you dah menopaus!”
“I think I ikut my mum la, dia pun menopaus sebelum umur 40 tahun” , katanya lagi.

Teman saya melalui saat yang sukar ketika menghadapi pra menopaus dan menopaus.Setelah mendengar segala pengalaman yang dilaluinya, perasaan dan semangat ingin tahu dengan lebih mendalam serta memahami topik ini timbul dalam diri saya. Bagi saya persediaan dan tindakan perlu diambil, manalah tahu jika saya ditakdirkan melalui keadaan sepertinya…

Jadi bila ada kelapangan masa, saya akan duduk berjam-jam di kedai buku, belek buku itu, belek buku ini, letak buku itu, ambil buku ini dan akhirnya saya beli buku- buku seperti yang di bawah.

image
Saya rasa buku ini baik untuk wanita yang tidak berpuas hati dengan jawapan dan penyelesaian yang dicadangkan oleh perubatan konvensional kepada masalah
yang amat nyata mengganggu kehidupan kebanyakan wanita.

Apakah pra menopaus? Bagaimanakah kita boleh tahu samaada kita mengalaminya?

Pra menopaus adalah apabila ovari berubah dan kurang mampu untuk menghasilkan estrogen dan progesteron, dan badan mula bertindak balas. Perubahan pada hormon pula memberi kesan kepada emosi dan badan.

Tanda2 pra menopaus boleh berlaku beberapa tahun sebelum menopaus, yang merupakan pemberhentian akhir kitaran haid. Kebanyakan wanita dapat rasakan tanda-tanda pra menopaus. Walaupun ini berbeza dikalangan wanita, terdapat juga sesetengah wanita tidak lansung mengalami simptom pra menopaus.
Mengetahui gejala-gejala pra menopaus, wanita boleh bersedia untuk menghadapi perubahan dalam kehidupan.

Diantara gejala pra menopaus ialah
1. Perubahan pada kitaran haid. Kitaran haid boleh menjadi pendek atau lebih panjang, haid tidak teratur. Perubahan yang paling biasa adalah kitaran haid yang lebih pendek.
2. ” Hot flashes”. Badan sering rasa panas dan peluh pada malam hari.
3. Insomnia atau gangguan tidur
4. Sakit kepala secara tiba2 atau migrain
5. Perubahan mood dan emosi, kemurungan, keresahan dan jantung berdebar-debar
6. Penambahan berat badan tanpa sebab
7. Keletihan, Kesakitan dan kekakuan pada sendi.

image

Bagi pandangan saya, buku di atas ini juga sangat baik dibaca. Dr. John R.Lee mengulas tentang menopaus dan rawatan semulajadi dan apakah yang dikatakan ketidakseimbangan hormon itu, bagaimana ia berlaku, kesan kesihatan dan bagaimana untuk membetulkannya….. Dr Lee menyediakan maklumat yang menunjukkan bahawa gejala-gejala yang dikaitkan dengan menopaus kebanyakannya TIDAK disebabkan oleh kekurangan hormon estrogen, sebaliknya disebabkan dominasi estrogen kerana tidak cukup hormon progesteron…..

Saya rasa buku-buku di bawah ini juga bagus untuk dibaca, terutama bagi mereka yang berminat dalam “herbs and natural therapies”

image

image

image

image

image

image

Beberapa herba seperti passion flower, black cohosh, ashwagandha boleh memberi sokongan semulajadi dan keseimbangan kepada hormon. Pengambilan vitamin dan mineral serta diet seimbang membantu menyediakan nutrien yang dikatakan faktor yang sangat penting bagi menangani gejala pra menopaus…..

‘An anti aging regime’ ??

Hari ini dah genap seminggu Syawal. Belum kesempatan lagi nak puasa sunat. Sejak berakhir ramadan, rasa macam terlalu banyak makan, melebihi kuota yang diperlukan. Sebelum ini jarang sekali jamah makanan yang manis2. Hairan juga kali ni macam ada ‘sweet tooth’ pulak!!

Salah satu punca utama penuaan ialah pengambilan makanan yang manis. hmm…esok rasa2 macam nak mula rejim ‘anti aging’, supaya ini memberi saya rasa ‘ageless’. kalau anak2 saya tahu rancangan saya ni, tentu mereka kata..mama overrr!! hahahaha…

Tertanya2 apa yang harus dilakukan untuk melambatkan proses penuaan, hahahaha….’that is to retain an ageless charm’!! Saya sering berfikiran, ‘those who take the trouble to take care of themselves well will always look better’. Adakah sesuatu yang boleh dilakukan hmm..untuk kelihatan lebih muda dari usia? Boleh ke? Apakah yang menyebabkan seorang itu nampak tua? is it only wrinkles? Ada orang kelihatan muda dari usia, ada yang kelihatan sesuai dengan usia dan ada yang dilihat tua dari usia!! Apakah langkah2 yang perlu diambil untuk sentiasa kelihatan muda dari usia ??

image

Kenapa tidak kita cuba cadangan ‘Anti aging regime’ ini??

1/ Memastikan ‘stress free’, minda yang tenang dan berfikiran positif
2/Sentiasa senyum dan riang. kalau susah nak senyum, pasti cepat nampak tua
3/ Berusaha memiliki berat badan yang ideal dan elak penurunan berat badan yang drastik, kerana ia boleh menyebabkan kulit kendur
4/ Sering sapu pelembab untuk mengelakkan kulit muka kering
5/ Jangan tarik kelopak mata ketika memakai celak kerana sering melakukan demikian akan menyebabkan kendur dan garis disekitar mata.
6/ Jangan minum guna straw, boleh menyebabkan kedut di bahagian mulut
7/ Utamakan penjagaan gigi, kerana kecantikan gigi boleh membuat seorang itu kelihatan muda. Saya sering lihat ramai wanita sanggup berbelanja beribu2 ringgit untuk baju, handbag dan kasut untuk kelihatan cantik dan menarik tetapi mengabaikan pada penjagaan gigi.
8/ Jangan sering berkerut
9/ Kurangkan makanan2 manis, punca banyak penyakit
10/ Minum air lebih kurang 8 gelas sehari
11/ Ambil minyak zaitun 1-2 tbsp setiap hari
12/ Rajin bersenam, supaya tahap oksigen dalam darah dapat di tingkatkan
13/ Ambil spirullina dan chorella selepas sarapan. Dalam entri terdahulu pernah tulis tentang khasiat kedua2 supplement ini.
14/ Memastikan makanan yang diambil meningkatkan sistem imun dan tidak memudharatkan tubuh
15/ Rehat yang mencukupi dan tidur sekurang2 6 jam.

Hmm….15 perkara yang perlu dilakukan ini merupakan gabungan idea, petua serta rujukan dan juga pengalaman. Nampak mudah tapi sukar di laksanakan kerana perlu commitment dan kesabaran untuk mengatasi pelbagai rintangan. Mampukah kita???