Bawang & Madu Merawat Resdung?

Banyak kajian saintifik mendapati bawang mempunyai sebatian semulajadi yang sangat kuat, dapat memberi perlindungan kepada saraf, osteoporosis, katarak, membuang bau toksik dari badan, membersih perut, memperbaiki kulit, meningkatkan sistem kardiovaskular dan sistem imun, melawan pertumbuhan pelbagai tumor, membantu fungsi hormon dan mencegah ulser gastrik. Selain itu bawang juga boleh menurunkan kadar kolesterol, anti diabetes, anti kulat, anti bakteria, menghalang pengerasan arteri, meningkat keanjalan saluran darah dan membantu mengekalkan tekanan darah normal.

Baru-baru ini saya terbaca tentang pengalaman seorang wanita yang sering mendapat jangkitan resdung yang dialaminya semenjak 15 tahun lalu. Dia pernah menjalani pembedahan resdung sebanyak dua kali, namun keadaannya tidak berubah.
Justeru, dia mengambil bawang yang telah direndam dalam madu dan ini telah berjaya memberi kelegaan; rasa sakit dan tekanan pada mukanya segera berkurangan.

Remedinya…

image

Satu labu bawang besar dibelah 8 dan kemudian tarik setiap keping lapisan bawang dan tuangkan madu. Biarkan seketika. Makan kepingan bawang madu sepanjang hari apabila berasa tekanan resdung. Boleh buat satu mangkuk bawang dan disimpan selama beberapa hari sehingga penyakit resdung sembuh.

Dikatakan jus bawang yang dicampur madu boleh juga melegakan batuk.

Jika dah usaha pelbagai cara bagi merawat resdung tidak berjaya, apakata cuba petua ini. Mungkin ia dapat membantu…

Bercakap tentang bawang dan madu, teringat saya, semalam saya juga mengambil bawang dan madu tetapi di dalam salad carrot… 🙂 So this carrot salad is a healthy dish and tasty!

SALAD CARROT
image
Bahan-bahan:
1) 1 batang carrot disagat
2) 1 kuntum bunga kantan dihiris nipis
3) 1 cili merah dibuang biji dan dihiris nipis
4) 1″ halia dicincang halus
5) 4 ulas bawang merah ( or 1 labu bawang besar)
6) 1 biji tomato dihiris nipis
7) Jus lemon, madu dan garam secukup rasa.

Gaul semua bahan-bahan sehingga sebati.

To stay healthy, eat an onion a day 🙂

Onion Health Research.

The Alternative Approach: How Onions and Garlic Helps Your Heart

Use Onion For Good Health

‘3 bananas a day… that keeps the doctor away’

Do you love bananas? Well you’re not alone! 😀

Penyelidik British dan Itali telah mendapati bahawa makan 3 biji pisang sehari dapat mengurangkan risiko strok kerana pisang mengandungi mineral kalium yang mencukupi untuk mengurangkan kemungkinan mengalami darah beku dalam otak.

Pisang kaya dengan vitamin, mineral dan serat. Pisang juga boleh digunakan untuk merawat ulser perut, menghalang keasidan perut, menjadikan tulang kuat dan sihat, asma, katarak dan menurun tekanan darah tinggi serta mencegah sembelit, melegakan senggugut, mengurangkan risiko batu karang dan mencegah kanser kolon.

Satu kajian di India menunjukkan bahawa makan 2 biji pisang seminggu boleh menggurangkan tekanan darah sebanyak 10%. Penyelidik di kolej perubatan Kasturba, Manipal membandingkan pisang dengan ubat hipentasi yang dipanggil ACE-inhibitor. Didapati pisang dapat merendahkan tekanan darah sama seperti ubat tanpa memberi kesan sampingan seperti pening dan sakit kepala. Penyelidikan juga telah menunjukkan bahawa orang yang kerap makan pisang mempunyai risiko yang lebih rendah daripada mendapat penyakit jantung dan strok, membantu mengubati kemurungan, meningkatkan mood dan meningkatkan sistem saraf.

image
Bagus jugakan kalau kita sering masukkan pisang, sebahagian daripada diet harian kita. 🙂

Sumber:

Discover the health benefits of bananas

The world’s foods: Bananas

14 Banana health benefits

BBC NEWS: Banana

Buah epal cantikkan kulit?

Teringat masa zaman sekolah menengah dulu….Waktu rehat saya akan nampak seorang pelajar perempuan, tiap-tiap hari makan buah epal. Kadang2 hati tertanya2lah jugak, tak rasa jemu ke dia ni asyik makan buah epal je. Saya yang tak makan epal, cuma tengok dia hari2 pun boleh rasa muak. Hairan juga dia boleh tahan bertahun2. … Mungkin dia tahu tentang khasiat buah epal ini baik untuk kulit jadi sebab tu agaknya kot dia amal makan buah ini hari-hari. Memang ternyata kulit mukanya nampak lain daripada yang lain. Nampak segar, bersih dan tiada problem dengan jerawat. Boleh buat kita rasa jealous!

Terfikir, di usia begini, boleh ke kulit jadi muda semula kalau hari-hari makan buah epal? hmm… rasa2 nak kena cuba dua tiga bulan baru boleh tahu berkesan ke tidak makan epal untuk awet muda….larat ke nak makan epal hari-hari? Mungkin jalan yang mudah jus kan saja!

image

Bila saya baca tentang epal, buah ini rupanya mengandungi banyak khasiat. Boleh cegah alzheimer,penyakit Parkinson, kanser,diabetes, kolesterol, batu karang, buasir, katarak, meningkatkan sistem imun, menyahkan toksin hati dan baik untuk kesihatan jantung. Buah epal juga bagus untuk tulang dan boleh cegah osteoporosis.
kalau anak2 diserang penyakit asma, bagi minum jus epal segar boleh mengurangkan semput. Oh ya, makan epal pun boleh slimkan badan.

Baru2 ni terbaca tentang masker yang dibuat dari epal hijau, boleh melembap dan mencerahkan kulit muka. Bukan tu je, boleh juga putihkan kulit. Sangat menarik 🙂
Rasa2 kalau makan epal hari2 selama 3 bulan dan pakai mask seminggu 2 kali mungkin suami pun terkejut… ye le nampak isterinya slim dan muda sikit hehe

Cara membuat mask dari epal hijau.

1 biji epal hijau + 2 tbsp madu + 3 tbsp yogurt dikisar hingga halus dan berkrim. Sapu di muka dan biarkan selama 15 minit. Bilas dengan air suam.

Semoga memakai mask boleh memberi kesan yang terbaik pada kulit muka….