Teringat masa zaman sekolah menengah dulu….Waktu rehat saya akan nampak seorang pelajar perempuan, tiap-tiap hari makan buah epal. Kadang2 hati tertanya2lah jugak, tak rasa jemu ke dia ni asyik makan buah epal je. Saya yang tak makan epal, cuma tengok dia hari2 pun boleh rasa muak. Hairan juga dia boleh tahan bertahun2. … Mungkin dia tahu tentang khasiat buah epal ini baik untuk kulit jadi sebab tu agaknya kot dia amal makan buah ini hari-hari. Memang ternyata kulit mukanya nampak lain daripada yang lain. Nampak segar, bersih dan tiada problem dengan jerawat. Boleh buat kita rasa jealous!

Terfikir, di usia begini, boleh ke kulit jadi muda semula kalau hari-hari makan buah epal? hmm… rasa2 nak kena cuba dua tiga bulan baru boleh tahu berkesan ke tidak makan epal untuk awet muda….larat ke nak makan epal hari-hari? Mungkin jalan yang mudah jus kan saja!

image

Bila saya baca tentang epal, buah ini rupanya mengandungi banyak khasiat. Boleh cegah alzheimer,penyakit Parkinson, kanser,diabetes, kolesterol, batu karang, buasir, katarak, meningkatkan sistem imun, menyahkan toksin hati dan baik untuk kesihatan jantung. Buah epal juga bagus untuk tulang dan boleh cegah osteoporosis.
kalau anak2 diserang penyakit asma, bagi minum jus epal segar boleh mengurangkan semput. Oh ya, makan epal pun boleh slimkan badan.

Baru2 ni terbaca tentang masker yang dibuat dari epal hijau, boleh melembap dan mencerahkan kulit muka. Bukan tu je, boleh juga putihkan kulit. Sangat menarik 🙂
Rasa2 kalau makan epal hari2 selama 3 bulan dan pakai mask seminggu 2 kali mungkin suami pun terkejut… ye le nampak isterinya slim dan muda sikit hehe

Cara membuat mask dari epal hijau.

1 biji epal hijau + 2 tbsp madu + 3 tbsp yogurt dikisar hingga halus dan berkrim. Sapu di muka dan biarkan selama 15 minit. Bilas dengan air suam.

Semoga memakai mask boleh memberi kesan yang terbaik pada kulit muka….

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s