Kemunting Cina

Pokok Kemunting Cina dikenali juga dengan nama lain seperti pokok bunga tapak dara, kembang sari cina, kembang tembaga, bunga serdadu dan ‘periwinkle’. Pokok ini sering dijadikan tanaman hiasan. Pada masa kini, pokok kemunting cina ditanam secara meluas kerana ia dikatakan bermanfaat untuk mengubati penyakit kanser terutama untuk rawatan leukemia.

Setengah orang memilih daun pokok yang berbunga putih kerana dipercayai lebih mujarab.

KEMUNTING CINA
image

Air rebusan bunga kemunting cina diminum untuk merawat asma, kembung perut dan usus. Manakala air rebusan 10 helai daun dan 10 kuntum bunganya diminum untuk merawat kencing manis.

Air rebusan daun dan ranting diminum untuk merawat batuk, leukemia, sesak nafas, sakit kepala, tekanan darah tinggi, reumatisme. Ia juga membantu melawas buang air kecil dan air besar, mencuci darah dan merangsang haid.

Kemunting cina harus dielak oleh wanita hamil, mereka yang mempunyai masalah buah pinggang, hati atau paru-paru,tekanan darah rendah dan sembelit. Dikatakan herbal ini juga boleh berinteraksi dengan ubat-ubatan terutama Warfarin (Coumadin).

Walaubagaimana pun manfaat kemunting cina boleh mengurangkan banyak isu-isu berkhaitan kesihatan jika diambil dengan cara yang betul.

Sumber:

Ong Hean Chooi: Tanaman Hiasan
Khasiat Makanan & Ubatan

Winston & Maimes: ADAPTOGENS

Periwinkle Cures and Natural Remedies

Advertisements

Gandarusa

Herba dan rempah bukan sahaja menambah rasa pada makanan, tetapi boleh juga memberi manfaat kesihatan tambahan kerana herba dan rempah juga mengandungi ciri2 anti bakteria dan anti virus selain dari vitamin, mineral dan antioksidan.

Perubatan tradisional telah menggunakan herba dan rempah selama berabad-abad untuk merawat penyakit dan kini sains moden mula menyokong bahawa herba dan rempah mempunyai potensi untuk meningkat tahap kesihatan kita.

Jom baca tentang manfaat pokok gandarusa…

Gandarusa boleh ditanam dengan menggunakan keratan ranting.
Pokok ini tidak dimakan sebagai ulam atau di masukkan ke dalam masakan.
image

image

Tumbuhan ini digunakan secara tradisional untuk merawat penyakit.
Air rebusan akar/daun gandarusa diminum untuk melawas buang air kecil dan air besar, merawat arthritis, reumatisme, sakit sendi, sakit belakang, sakit kepala, merangsang peluh, batuk dan cirit.

Daun gandarusa ditumbuk lumat dan ditampal pada bisul, sengal2 pinggang dan penyakit kulit.
Untuk bengkak badan dan terseliuh, layurkan daun di atas api, kemudian balut pada tempat yang sakit atau letak pada pinggang untuk merawat sakit pinggang.

Gandarusa tidak sesuai digunakan sebagai ubat dalaman oleh wanita yang ingin atau sedang hamil.

Rujukan:
99 Herba oleh Che Aniha Che Isahak

Tanaman Hiasan, Khasiat Makanan dan Ubatan oleh Ong Hean Chooi.

MSG

Monosodium glutamate (MSG) : Adakah ia berbahaya?

MSG adalah penambah perisa yang biasanya dimasukkan ke dalam pelbagai jenis makanan. Ia adalah neurotoksin yang sangat berbahaya yang boleh mengecut dan membunuh sel-sel otak (MSG telah dilabelkan excitotoxin kerana ia adalah sejenis bahan kimia yang boleh menyebabkan sel otak menjadi lebih terangsang tanpa kawalan yang membawa kepada kematian sel). Jika anda tahu anda bertindak balas terhadap MSG, anda harus mengelak dari mengambilnya…

Banyak kesan tidak baik yang telah dikaitkan dengan pengambilan MSG yang banyak dan kerap, termasuk:
Obesiti, kerosakan mata, sakit kepala, keletihan dan kekeliruan serta kemurungan.
Simptom MSG boleh melibatkan gejala seperti kebas, kesemutan, sakit dada atau kesukaran bernafas, loya, denyutan jantung yang laju, mengantuk dan lemah.

Menurut Barthram’s Encyclopedia of Herbal Medicine:
Monosodium glutamate syndrome: Pengambilan berlebihan monosodium glutamate (MSG) boleh meningkatkan paras garam dalam badan dan menyebabkan sakit dilengan, leher, bahu dan tulang belakang.

Okay, tu je lah sedikit info tentang MSG dan sekarang jom tengok pula resipi sup ayam yang saya masak semalam. Yang pasti, ianya bebas dari MSG hehe..

SUP AYAM SUKUN
image

Bila tidak ada selera nak makan atau pun badan rasa tidak sihat cubalah masak sup ini, memang menyelera dan menyegarkan, insyaAllah 🙂

Bahan-bahan:
1) 1/2 ekor ayam kampung
2) 2 biji buah tomato di belah 4
3) 1/2 tbsp halba, digoreng tanpa minyak hingga kekuningan dan tumbuk hancur lumat
4) Serbuk lada hitam
5) Buah sukun/ubi kentang, terpulang banyak mana nak masak.
6) Sedikit daun dill segar, dihiris

Caranya;
Didihkan air dan masukkan bahan 1~3 dan biarkan di atas api sehingga ayam hampir masak dan kemudian baru masukkan buah sukun. Saya suka masukkan banyak halba dan kalaulah terasa pahit, perlulah tambah air ke dalam sup. Bila dah masak padamkan api dan tabur daun dill, serbuk lada hitam dan akhir sekali garam secukup rasa.

Selamat mencuba. 😀

Nasihat dari penaja: Kurangkanlah pengambilan MSG…