Jeruk Goreng

Hari ini, untuk makan tengahari saya goreng sayur kimchi campur dengan jeruk kai choy. Walaupun simple dan mudah tapi ternyata memenuhi citarasa keluarga saya….. sedap dan menyelerakan terutama jika makan dengan nasi. 😉

Simple dan mudah kerana kimchi dan jeruk kai choy yang saya buat sebelum ini memang tersedia ada dalam fridge. Seperti yang pernah saya katakan sebelum ini, kimchi dan jeruk kai choy memang sedap dan berkhasiat dimakan begitu saja. Tapi kadang-kadang tu, saya suka juga variasikan kimchi dan jeruk sebagai masakan panas.

KIMCHI & JERUK KAI CHOY GORENG.
image

Saya tumis banyak bawang putih hingga kekuningan. Kemudian masukkan 1 biji telur + secubit garam, yang telah dipukul kembang ke dalam tumisan bawang putih. Kacau laju supaya telur berkecai dan bila hampir nak kering baru saya masukkan kimchi & jeruk sayur yang telah dihiris. Goreng sayur hingga hampir nak kering baru padam api.

Ok, dah pun selesai, mudah kan? 🙂

Advertisements

Jeruk Kai Choy

Mak dan adik saya dalam perjalanan ke rumah saya hari ini dari Alor Setar. InsyaAllah petang ini mereka tiba 🙂

Mak saya pernah pesan, kalau jumpa sayur kai choy nanti, buatkan jeruk untuknya sebab dia suka sangat makan jeruk ini. Lama jugalah saya mencari-cari sayur kai choy, merata supermarket saya ronda, hehe..
Alhamdulillah minggu lepas saya jumpa di supermarket, Bangsar Village. Masa tu saya nampak cuma ada 3 saja sayur ini..apalagi saya pun belilah semuanya. 🙂

image

image

image

Mak saya suka kalau jeruk ini dimasukkan dalam masakan asam pedas. Tapi saya teringinlah pula nak makan masak lemak ikan masin jeruk kai choy, hehe…
.
.
.
.
.
Mesti utamakan keinginanan mak saya dulu… 😉

https://kasihilmar.com/2013/03/28/jeruk-kai-choy-jeruk-kobis-bunga/

Jeruk Kai Choy & Jeruk Kobis Bunga

Saya sebenarnya seorang yang tidak gemar pada makanan dan minuman yang masam tetapi sejak saya buat kimchi dan jeruk timun citarasa saya berubah. Saya kini suka makan jeruk, kalau boleh macam-macam jenis jeruk saya nak buat….

Jeruk timun
yang saya buat sebelum ini memang sedap dan rangup cuma agak masin, jadi saya perlu rendam seketika di dalam air untuk kurangkan rasa masin tersebut. Resipi jeruk timun itu saya ambil dari Blog Maangchi

Baru-baru ini saya ternampak satu resipi jeruk kobis bunga dari Blog Kitchen Flavour. Terdetik dihati nak mencuba.

Jom tengok hasilnya… 😉

image

image

image

Cepat betul masa berlalu, dah pun 5 hari usia jeruk kai choy saya ini… 🙂
image

image

image

image

Jeruk kobis bunga ini pun saya buat pada lima hari lepas.
image

Jeruk Kobis Bunga/Kai Choy

Bahan-bahan:
1) 3 liter air.
2) 5 ulas bawang putih dibelah dua
3) 1″ halia, dihiris.
4) 3 biji kobis bunga organik/2 pokok kai choy
5) 1 cawan gula, saya guna gula organik. InsyaAllah lain kali nak cuba pula dengan gula molasess.
6) 1 cawan cuka epal.
7) 5 1/2 cawan air sejuk.
8) 4 tsp garam. Saya masukkan 3 tablespoon garam. Walaupun resipi tersebut mencadangkan 4 teaspoon.Tapi jeruk ini sedap dan tidak masin. 🙂

 

* Boleh juga kalau tidak masukkan halia dan bawang putih.

Cara;
1) Masak 3 liter air hingga mendidih dan masukkan bawang putih dan halia. Celur kobis bunga selama 30~45 saat. Tutup api dan tapis. Kemudian rendam kobis bunga dengan air sejuk selama 15 minit dan toskan.
2) Masukkan 5 1/2 cawan air, cuka, gula dan garam ke dalam bekas kaca yang besar. Kacau sehingga gula dan garam larut dan kemudian tuangkan semuanya ke dalam balang. Selepas itu masukkan kobis bunga, bawang putih dan halia. Tutup balang dan simpan balang dalam peti sejuk. Jeruk kobis ini boleh dimakan selepas 24 jam dan ianya boleh tahan selama 6 bulan.

Untuk jeruk kai choy, saya ikut resipi yang sama.
Bagi peminat jeruk bolehlah cuba resipi ini. Memang sedap! Yang penting dan bagusnya tidak ada bahan pengawet yang boleh memudaratkan kesihatan badan kita. InsyaAllah.

p/s Sekiranya merancang membuat jeruk menggunakan sayur kobis cina/kobis panjang, sayur ini tidak boleh dicelur. Saya pernah cuba dan saya dapati jeruk sayur ini akan menjadi lembik dan tak sedap..

Selamat mencuba. 😀
Kitchen flavours; Cauliflower Pickles