Keladi

Ubi keladi sememangnya makanan kegemaran ramai namun terdapat juga beberapa jenis keladi yang tidak boleh dimakan. Ada juga jenis keladi yang boleh dimakan tapi perlu tahu cara penyediaannya sebelum dimasak, kalau tidak ia boleh merbahayakan tubuh badan.

Cara memasaknya boleh dipelbagaikan. Selain digoreng atau direbus, keladi sedap juga dibuat pengat dan kuih muih. Manakala daun keladi sering diolah menjadi pelbagai jenis masakan sayur.

Keladi adalah makanan yang baik bagi menggantikan nasi dan gandum kerana ia rendah glisemik indeks. Ia baik untuk merendahkan gula dalam darah. Ia mengandungi banyak serat yang membantu perut berasa cepat kenyang dan ini menjadikan ia baik untuk penurunan berat badan.
Keladi juga mengandungi protein yang cukup tinggi disamping kaya dengan vitamin, mineral dan antioksidan. Ia mengandungi lebih 17 jenis amino acid yang berbeza, penting untuk mengekalkan kesihatan. Keladi lebih berkhasiat daripada kentang dan tidak mengandungi gluten serta rendah lemak dan tanpa kolesterol.

Manfaat keladi pada kesihatan adalah menurun tekanan darah tinggi, paras gula dalam darah, melindungi penyakit jantung, strok, kanser dan membantu fungsi tiroid.

image

Bagi sesetengah orang keladi boleh menimbulkan alergi di mulut. Kandungan tinggi oxalate dalam ubi keladi boleh memberi kesan pada ginjal dan memudaratkan pesakit buah pinggang.

KARI IKAN UBI KELADI
image
Selain dibuat kuih muih, saya juga suka masukkan ubi keladi ke dalam masakan kari atau masak lemak. Sedap! 🙂

Rujukan:

Nutritional benefits of taro

Taro Root a Super Food for the World

Nurul Asyikin: Data Nutrien Sayuran & Khasiatnya.

Advertisements

Kimchi makanan berkhasiat

Annyeong haseyo! (hello)

Saya memang minat drama dan dokumentari korea. Astro KBS 391 boleh dikatakan channel favourite saya 🙂 Saya perhatikan banyak drama memaparkan kimchi sebagai makanan ruji rakyat korea. Macam sambal belacan dengan orang Melayu, memang tak dapat dipisahkan!

Kimchi sebenarnya hanyalah sayur yang diperam tetapi ia sarat dengan vitamin A, B, C dan pelbagai mineral. Kandungan bakteria lactic acid yang terdapat dalam kimchi turut membantu penghadaman. Ia tinggi serat dan rendah lemak lantas berkesan untuk menurunkan berat badan, menguatkan sistem imun dan membantu mengelakkan tekanan darah tinggi. Beberapa kajian menunjukkan kobis yang ditapai mempunyai sebatian yang boleh menghalang pertumbuhan kanser. Kimchi yang diperam selama dua hingga tiga minggu menghasilkan bakteria lactic acid dan vitamin terbanyak dan ia juga paling sedap pada waktu ini.

By the way, ini resipi kimchi yang saya buat semalam. Selamat mencuba.

image

image

image

image

image

image

Bahan-bahan:

1) 1 lb (anggaran 1/2 kilogram) kobis napa yang dicuci dan dihiris
2) 1/4 cawan garam himalayan atau garam laut + 1 mangkuk air suam, kacau hingga larut
3) 1/2 biji pear dibuang kulit
4) 1/2 biji epal dibuang kulit
5) 1 bawang besar saiz kecil
6) 3 tangkai daun bawang yang dipotong
7) 1 sudu besar bawang putih yang dicincang
8) 1 sudu besar halia yang dicincang
9) 4 sudu besar serbuk cili kering (serbuk cili ni tak pedas)
10) 3 sudu besar air rebusan ikan bilis ( 3 sudu besar ikan bilis + 1/2 cawan,rebus dan biarkan sejuk)

Cara-caranya:

1) Masukkan kobis ke dalam bekas dan tuang air garam, gaul rata dan biarkan selama 4 jam. Tutup bekas.
2) Selepas 4 jam, kobis dibilas 2 atau 3 kali dan perah kobis perlahan2 supaya sejat air.
3) Kisar buah pear dan epal tanpa air
4) Masukkan serbuk cili, bawang putih, halia, air rebusan ikan bilis & bahan kisar kedalam mangkuk dan gaul rata.
5) Masukkan adunan no.4 ke dalam mangkuk sayur kobis dan daun bawang. Gaul sehingga rata dan masukkan ke dalam balang kaca kedap udara.
6) Selepas 24 jam bolehlah masukkan balang kimchi ke dalam peti sejuk.

Jal meokkesseumnida! (Bon appetit)
Baru belajar je ni, thanks to Google hehehe 😀

Rujukan:

Healthy and tasty Kimchi


How to make Kimchi

Khasiat Teh.

Terdapat berbagai jenis teh didunia ini. Teh hijau sangat popular di negara jepun dan dipercayai mengandungi banyak khasiat. Banyak kajian telah dilakukan dan mendapati orang yang kerap minum teh hijau setiap hari dapat mencegah diri mereka dari penyakit kanser, meningkatkan kesihatan jantung dan hati, merangsang pencernaan, mencegah kencing manis dan arthritis. Ia juga meningkatkan sistem imun. Satu kajian di jepun mendapati bahawa ekstrak teh hijau dapat mengurangkan paras kolesterol LDL.

Teh kegemaran saya ialah teh oolong  dan teh hijau.

image

Teh oolong. Harga boleh tahan juga! rasa, ada ummp..

image

Teh oolong. Satu dicampur dengan sari pati kulit buah manggis. Rasa boleh dikategorikan kurang best.

image

Teh puer. Tak ramai yang suka. Rasa luar biasa sikit. Bagi saya ok

image

Teh puer. Teh ni dah lama beli. Lebih berkualiti dan rasa yang unik, boleh dikatakan sedap le tu.

image

Teh hijau. Kegemaran saya.

image
Mug ni suami beli semasa dia ke Jepun.

image
Yang ni anak lelaki saya beli di Guanzhou, China.

Ketika saya di guilin, china baru2 ni saya beli teh oolong yang di campur dengan sari pati kulit buah manggis yang didakwa mengandungi kadar antioksidan yang tinggi. Rasa teh ni tak le sedap sangat tapi dah beli, terpaksa lah minum, tak nak membazir. Saya juga beli teh puer. Teh ni tiada tarikh luput sebab lagi lama disimpan lagi mahal  harganya. Teh puer baik untuk usus. Walaubagaimanapun teh puer perlu dijaga dengan baik, kalau tidak ia akan rosak juga. Saya,  suami dan anak lelaki gemar minum teh oolong dan teh hijau terutama bila lepas mengambil makanan berminyak.

image

Semua teh yang di sebut diatas dikatakan dapat menurun berat badan. Entah lah, hingga kini saya belum berjaya 🙂 Yang pasti saya rasa puas bila minum teh2 ini.