Herba pudina mempunyai banyak nilai pemakanan dan ia digunakan secara meluas untuk merawat beberapa jenis penyakit.

Nilai perubatan pudina adalah disebabkan kandungan menthol, menthone dan ester menthyl. Sifat karminatif pudina boleh membantu senak, kembung perut dan sakit perut. Pudina mengandungi sejumlah besar mineral dan vitamin.

Pudina membantu meningkatkan penghadaman dan mengatasi masalah angin yang berlebihan di dalam perut, merawat jangkitan saluran kencing, kekejangan perut, selsema, cirit birit, dan menyegarkan nafas.

image
Selalunya bila nak minum teh pudina, saya beli yang telah dikeringkan dan organik.

Buku ini digunakan juga untuk rujukan tambahan
image

Minum teh herba pudina sebelum tidur boleh melegakan kekejangan otot, membantu tidur dengan selesa dan mewujudkan aliran hempedu yang lebih baik, penting untuk pencernaan lemak. Menthol dalam pudina sangat berkesan untuk menipiskan mukus dan memecah kahak dan boleh membantu melegakan kesakitan. Teh pudina sering disyorkan sebagai rawatan untuk demam.

image

Bagi mereka yang mengalami masalah gastrik yang berkaitan dengan asid perut yang berlebihan seperti refluks asid dan ulser tidak digalakkan minum teh pudina.

Rendam beberapa helai daun pudina yang matang ke dalam secawan air panas selama 3 hingga 5 minit dan minum ketika suam. Kalau nak maniskan teh ini masukkan sedikit madu.

Leave a comment