Jeruk Kai Choy & Jeruk Kobis Bunga

Saya sebenarnya seorang yang tidak gemar pada makanan dan minuman yang masam tetapi sejak saya buat kimchi dan jeruk timun citarasa saya berubah. Saya kini suka makan jeruk, kalau boleh macam-macam jenis jeruk saya nak buat….

Jeruk timun
yang saya buat sebelum ini memang sedap dan rangup cuma agak masin, jadi saya perlu rendam seketika di dalam air untuk kurangkan rasa masin tersebut. Resipi jeruk timun itu saya ambil dari Blog Maangchi

Baru-baru ini saya ternampak satu resipi jeruk kobis bunga dari Blog Kitchen Flavour. Terdetik dihati nak mencuba.

Jom tengok hasilnya… 😉

image

image

image

Cepat betul masa berlalu, dah pun 5 hari usia jeruk kai choy saya ini… 🙂
image

image

image

image

Jeruk kobis bunga ini pun saya buat pada lima hari lepas.
image

Jeruk Kobis Bunga/Kai Choy

Bahan-bahan:
1) 3 liter air.
2) 5 ulas bawang putih dibelah dua
3) 1″ halia, dihiris.
4) 3 biji kobis bunga organik/2 pokok kai choy
5) 1 cawan gula, saya guna gula organik. InsyaAllah lain kali nak cuba pula dengan gula molasess.
6) 1 cawan cuka epal.
7) 5 1/2 cawan air sejuk.
8) 4 tsp garam. Saya masukkan 3 tablespoon garam. Walaupun resipi tersebut mencadangkan 4 teaspoon.Tapi jeruk ini sedap dan tidak masin. 🙂

 

* Boleh juga kalau tidak masukkan halia dan bawang putih.

Cara;
1) Masak 3 liter air hingga mendidih dan masukkan bawang putih dan halia. Celur kobis bunga selama 30~45 saat. Tutup api dan tapis. Kemudian rendam kobis bunga dengan air sejuk selama 15 minit dan toskan.
2) Masukkan 5 1/2 cawan air, cuka, gula dan garam ke dalam bekas kaca yang besar. Kacau sehingga gula dan garam larut dan kemudian tuangkan semuanya ke dalam balang. Selepas itu masukkan kobis bunga, bawang putih dan halia. Tutup balang dan simpan balang dalam peti sejuk. Jeruk kobis ini boleh dimakan selepas 24 jam dan ianya boleh tahan selama 6 bulan.

Untuk jeruk kai choy, saya ikut resipi yang sama.
Bagi peminat jeruk bolehlah cuba resipi ini. Memang sedap! Yang penting dan bagusnya tidak ada bahan pengawet yang boleh memudaratkan kesihatan badan kita. InsyaAllah.

p/s Sekiranya merancang membuat jeruk menggunakan sayur kobis cina/kobis panjang, sayur ini tidak boleh dicelur. Saya pernah cuba dan saya dapati jeruk sayur ini akan menjadi lembik dan tak sedap..

Selamat mencuba. 😀
Kitchen flavours; Cauliflower Pickles

Advertisements

Yogurt dan kesihatan kulit.

Apabila saya membaca tentang kebaikan yogurt untuk kulit, saya rasa tak sabar pula nak mencubanya. Kononnya dalam masa yang singkat dah boleh nampak keberkesanan yogurt ke atas kulit kerana yogurt mempunyai lactic acid.

Lactic ccid adalah sejenis alpha hydroxy acid yang membantu membuang sel-sel mati, meningkatkan penampilan kulit dan mengurangkan kemunculan kedut pada kulit. Menurut University of Maryland Medical Center, lactic acid juga boleh menggalakkan kulit untuk menghasilkan elastin dan kolagen yang berperanan membuat kulit kelihatan muda dan sihat.

image

Yogurt yang mengandungi mineral zink dan antioksidan serta vitamin A dan C,
membantu kulit kelihatan segar. Yogurt organik adalah lebih baik kerana ia tidak mengunakan susu dari lembu yang dirawat oleh antibiotik dan hormon.

Saya akan cuba yogurt ke atas kulit muka dan selepas sebulan nanti nak tanya suami dan anak-anak, ada perubahan tak? Kalau pujian datang bertalu-talu, nampaknya kosmetik yogurt ini bolehlah diamal selalu hehe.. 🙂

Cara yang disyorkan, sapu yogurt ke muka dan biarkan selama 15 minit kemudian bilas seperti biasa.

Nota:Sesetengah orang mungkin alah kepada yogurt. Jika kulit mendapat kemerahan atau kesan sampingan lain, berhentilah menggunakan rawatan yogurt.

Oh ya jangan la pulak letak yogurt berperisa, nanti lain jadinya hahaha

Bacaan tambahan:


5 ways yogurt keeps skin glowing & gorgeous


Homemade wrinkle facial with organic yogurt

Teh Peria Organik

Baru-baru ni pergi kedai organik, nampak peria katak yang telah dikeringkan. Saya pun belilah. Kali pertama minum teh peria katak, hmm..ok la juga, rasa pahit tapi taklah sepahit peria segar. Teh peria mempunyai beberapa manfaat kesihatan seperti mengurangkan risiko mendapat kencing manis, anti diabetes atau mengawal paras gula dalam darah. Walaupun secara amnya peria katak dianggap selamat, tapi pada dos yang tinggi boleh memberi kesan sampingan, kerana ia boleh membawa kepada cirit birit dan masalah-masalah perut yang lain.

Jus peria mengandungi polipeptida, yang serupa dengan insulin dan boleh digunakan sebagai alternatif kepada insulin pada orang kencing manis. Ia membantu dalam menurunkan paras gula dalam darah dan air kencing. Jus peria juga manfaat bagi orang-orang menderita buasir. Ia juga boleh meningkatkan stamina dan melawan sindrom keletihan kronik. Peria katak juga boleh merendahkan tekanan darah tinggi. Makan peria juga boleh menyembuhkan sakit sendi, baik untuk penghadaman dan ia juga mempunyai ciri-ciri anti radang.

Bacaan lanjut:

Health benefits of Bitter Melon


Ayurveda health articles

Peria katak organik
image

image

Cara membuat teh peria:
Ambil beberapa keping peria dan rendam dalam air panas selama 3~5 minis.

Baru ni saya bakar peria yang telah dihiris nipis kedlm oven 200° C selama 35 minit. Kemudian saya biarkan sejuk dalam oven.
Konon nya nak buat macam seperti yang di beli. Tak jadi.. haha..

Walaupun tak rangup, sedap pulak makan begitu saja.. 😉

image

image

Adalah disyorkan bagi mereka yang mengalami masalah seperti di nyatakan diatas, mengambil 1 tbsp jus peria dua kali sehari. Dikatakan melakukannya sekurang-kurangnya selama seminggu akan dapat merasakan perbezaan dengan diri sendiri…